Temppuileeko ilmalämpöpumppu? Näistä asioista valitetaan eniten – tämä seikka on kuluttajan hyvää pitää mielessä

Ilmalämpöpumppujen asennuksista ja vioista valitetaan KuluttajaneuvontaanAll Over Press
Julkaistu 28.06.2021 06:14

Nina Malmberg

nina.malmberg@mtv.fi

Helteet ovat kuumentaneet tuulettimien ja ilmalämpöpumppujen myynnin. Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tullut tänä vuonna jo lähes sata valitusta ilmalämpöpumpuista.

Viime vuonna Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulleiden valituksien määrä pompsahti rajusti ylöspäin ilmalämpöpumppujen osalta. Kasvu johtui todennäköisesti koronan lisäämästä etätyöstä.

– Niitä tuli kaikkiaan 196 kappaletta, kun tänä vuonna on tullut 97 kappaletta. Tuulettimista valitetaan huomattavasti harvemmin. Viime vuonna vain viisi kertaa ja tänä vuonna yhden kerran, Kilpailu ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala kertoo.

Kuluttajan on hyvä muistaa, että myyjän vastuu ei lopu takuuajan päättymiseen. Ostajan on syytä kertoa myyjälle, minkälaiseen tilaan laite tulee.

– Suurin osa yhteydenotoista liittyy erilaisiin vikoihin. Pumppuihin on tullut teknisiä vikoja joko takuun aikana tai pian sen päättymisen jälkeen. Joissain tapauksissa vasta usean käyttövuoden jälkeen, Marttala toteaa. 

Myyjän vastuu säilyy koko laitteen käyttöiän

Kuluttajilla saattaa olla mielikuva, että takuuajan päättyessä myyjän ja maahantuojan vastuu loppuu. Marttala muistuttaa, että asia ei ole niin.

– Suomen kuluttajansuojalaissa puhutaan virhevastuusta. Se kestää koko laitteen iän, jos laitteeseen tulee myyjän vastuulle kuuluva virhe sen käyttöiän loppupuolella, Marttala avaa.

Kuluttaja ei saa kuitenkaan korjausta enää ilmaiseksi, vaan joutuu maksamaan osan siitä. Perusteena korjaukselle tulee olla, että laite on paremmassa kunnossa korjauksen jälkeen.

– Laitteen normaalista kulumisesta johtuvat viat kuluttaja maksaa itse.

Ilmalämpöpumppuja asennettu väärin

Rikkoutumisen lisäksi ilmalämpöpumppujen vääristä asennuksista on vaadittu korvauksia. Pumppu on voitu asentaa esimerkiksi vinoon. Silloin laitteesta saattaa valua kondensiovettä tai kylmäainetta.

– Laitteeseen kertyvät nesteet voivat aiheuttaa kosteusvaurioriskin, jos pääsevät vuotamaan. Näistä tulee riitoja, että kuka on vastuussa mistäkin. On tärkeää selvittää, johtuvatko ne laitteesta, asennuksesta vai käyttäjästä, Marttala pohtii.  

Käyttäjä on siis voinut käyttää laitetta väärin tai on laiminlyönyt huoltoa tai puhdistamista. Kuluttajalla on myös vastuu antaa kaupanteon yhteydessä myyjälle riittävät ja oikeat tiedot siitä, mihin laite asennetaan ja mihin tarkoitukseen se hankitaan.

– Näissä oli myös tapauksia, joissa myyjä oli antanut puutteellisia tietoja laitteen ominaisuuksista ja tehon riittävyydestä. Silloin kuluttaja ei osaa valita oikean kokoista ja tehoista pumppua itselleen.

Myyjän vastuulla on selvittää ennen kaupantekoa, että laite soveltuu kuluttajan tarpeisiin. 

Valituksen käsittelyaika jopa yli vuoden

Valitukset käsitellään Kuluttajaneuvonnassa aina yksittäisinä tapauksina.

Osa tapauksista etenee niin, että kuluttaja saa toimintaohjeita siihen, mitä hän voi toimia ja mitä vaatia. Asia ratkeaa, mikäli hän pääsee yhteisymmärrykseen ilmalämpöpumpun toimittajan tai valmistajan kanssa.

– Osaa tapauksista sovitellaan meidän kauttamme. Olemme yhteydessä asennusfirmaan tai myyjään ja selvitämme asiaa. Mikäli voimme tehdä sovintoesityksen,  johon kumpikin osapuoli tyytyy, asia saadaan ratkaistua.

Kuluttajariitalautakunta käsittelee ilmaiseksi

Osa jutuista päätyy kuluttajariitalautakuntaan. Se käsittelee maksutta kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisiä riitoja. Ainoastaan kuluttaja voi tehdä ratkaisupyynnön lautakunnalle. Sen tekemä päätös on kuitenkin vain suositus.

– Sen perusteella ei voi ulosmitata korvausta yritykseltä. Lautakunta ei voi myöskään velvoittaa yritystä toimimaan sen suosittelemalla tavalla. Vastuullisesti toimivat yritykset noudattavat onneksi kohtuullisen hyvin lautakunnan suosituksia. 

Kulutushyödykesopimuksia voi viedä myös tuomioistuimeen. Lautakunnan etu on, että se on ilmainen kaikille osapuolille ja prosessina yksinkertaisempi tavalliselle ihmiselle. Asian hoitamiseen ei tarvitse palkata lakimiestä.

Kannattaa selvittää perusteellisesti ennen ostoa

Marttala neuvookin kuluttajia miettimään tarkasti, minkälaiseen paikkaan ja tarkoitukseen hankkii tuulettimen tai ilmalämpöpumpun. On tärkeää selvittää myös, pystytäänkö laite asentamaan kohteeseen.

– Ongelmia on tullut helpommin niissä tapauksissa, kun kuluttaja on ostanut pumpun ja itse kysellyt asentajaa. Silloin kuluttajalle jää vastuu selvittää esimerkiksi sulakkeet ja pumpun sähkön tarve.  

Kannattaa selvittää ainakin, minkä kokoisen tilan laite pystyy viilentämään tai lämmittämään ennen kuin tekee ostopäätöksen.

Tuoreimmat aiheesta

Sisäilma