Lentoturvallisuus kasvaa, kun riskit minimoidaan etukäteen. Myös toimiva kalusto, joka kestää isompaakin heittelyä ilmassa, tuo turvaa.
Lentopelolle ei kannata antaa valtaa, sanoo yli 20 vuotta lentokoneita työkseen lentänyt Ian Worthington. Tällä hetkellä Virgin Atlanticilla pilottina työskentelevä mies muistuttaa, että lentäminen itse asiassa on yksi turvallisimmasta asioista maailmassa.
– Turvallisuus on ennen kaikkea sitä, että tiedostaa riskit ja suunnittelee tekemisensä niin, että onnistuu minimoimaan mahdolliset vastaantulevan vaarat, Worthington kertoo Business Insiderin haastattelussa.
Lentokoneen rungoillakin on takanaan jo puoli vuosisataa historiaa ja saman verran kerättyä dataa. Sen avulla mahdollisia puutteita on voitu korjata ja parantaa.
Ilmakuopat eivät pysty pudottamaan lentokonetta
On olemassa kahdenlaista turbulenssia. Säästä johtuvaa kuoppaisuutta on enemmän kesällä, koska lämpövirtauksia on vähemmän.
– Säästä johtuva turbulenssi näkyy tutkassa. Lennonjohdon luvalla reitiltä voi poiketa hieman, jos ilmakuopat onnistuu sillä tavoin välttämään, valottaa Worthington asiaa.
Toisinaan ilmakuopat johtuvat niin kutsutusta kirkkaan ilman turbulenssista. Sen muodostavat eri suunnista ja eri nopeuksilla etenevien ilmamassojen kohtaamiset. Vaikka näiden sijainnit voidaankin nykyään ennustaa melko tarkasti, on niiden ajankohta, kesto ja suuruus vaikeampi ennakoida.
– Joskus ilmakuopat ovat tulleet yllättäen ennen kuin turvavyömerkkivalo on ehditty sytyttää. Tällaisissa tilanteissa on sattunut myös jotain henkilövahinkoja, Worthington muistelee.
Turbulenssi ei kuitenkaan saa konetta putoamaan, rauhoittelee pilotti. Worthington ei usko vahvankaan turbulenssin voivan aiheuttaa onnettomuuksia. Lentokoneet on suunniteltu kestämään heittely, ja esimerkiksi lentokoneen siivet on siitä syystä rakennettu joustaviksi.
– Vain yksi yli kahdesta miljoonasta lennosta on tilastojen mukaan tuhoisa, mies laskeskelee.
Worthington muistuttaakin, että lentoliikenne on tänä päivänä kymmenen kertaa turvallisempaa kuin se oli 60-luvulla.
Lähteet: Business Insider, Finnairin blogi
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.