Lentomatkoilla sikailu on yleistynyt tiukkojen koronarajoitusten jälkeen

Sosiaalisessa mediassa näkee nykyään usein videoita lentokoneissa mellastavista humalaisista öykkäreistä, mutta kyseessä ei ole vain someilmiö. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA vahvistaa, että lentokoneissa sikailu on viime aikoina yleistynyt.

Lentoliikenne on nousemassa koronakuopasta ja odotus on, että lentoyhtiöt kuljettavat tämän vuoden aikana 4,35 miljardia matkustajaa, mikä hipoo alan ennätystä.

IATA:n tilastojen mukaan viime vuonna kirjattiin yksi välikohtaus joka 568. lennolla. Vuonna 2021 kirjattiin yksi välikohtaus 835:tä lentoa kohden.

– Välikohtausten määrä lähti aluksi laskuun sen jälkeen kun vaatimus maskin käytöstä poistui useimmilla lennoilla, mutta välikohtausten määrä alkoi taas nousta vuonna 2022. Määrä nousi viime vuoden aikana lopulta 37 prosenttia verrattuna edellisvuoteen, IATA totesi äskettäin.

Yleisimpiä ongelmatapauksia ovat tupakointi tai sähkötupakan käyttö matkustamossa tai vessassa, kieltäytyminen turvavyön käytöstä, matkatavarasääntöjen rikkominen tai omien alkoholijuomien juominen lentokoneessa.

Suoranaista fyysistä väkivaltaa tapahtuu edelleen harvoin, ja IATA tilastoi viime vuonna yhden tapauksen 17 200:aa lentoa kohti. Määrä on kuitenkin noussut 61 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

Taustalla ahtaus, tupakka ja viina

Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) mukaan ongelmatapausten määrä on laskenut tiukkojen koronarajoitusten jälkeen, mutta toisaalta tapaukset ovat nykyään selvästi aiempaa vakavampia. Taustalla on usein matkustamisen aiheuttama stressi, lentokoneiden yhä ahtaammat matkustamot, tupakointikiellot ja alkoholin väärinkäyttö.

Air Caraibesin stuertti kertoi viime vuonna pidetyssä oikeudenkäynnissä takavarikoineensa yhdellä lennolla 31 pulloa alkoholijuomia.

– Näemme paljon vihaisia matkustajia, ja se sopii yhteen sen kanssa, mitä poliisi kertoo muutenkin yleisön käyttäytymisestä, EASA:n lentoturvallisuuden edistämisestä vastaava johtaja John Franklin sanoi.

– Kyse ei ole pelkästään lentoliikenteen ongelmasta.

Joillakin potentiaalisesti ongelmallisilla reiteillä matkustaa siviilipukuisia poliiseja, mutta yleensä ongelmamatkustajien käsittely jää matkustamohenkilökunnan vastuulle. He ovat saaneet koulutusta tilanteiden rauhoittamiseen ja itsepuolustukseen.

Jos keskustelu ja varoitukset eivät riitä, on lentokoneissa käytössä muovisia käsirautoja matkustajien kahlitsemiseksi. Viimeisenä keinona lennon kapteeni voi ohjata koneen tekemään ylimääräisen välilaskun, jotta häirikkö saadaan poistettua.

Ranskassa on korotettu koneissa mellastamisesta määrättäviä sakkoja. Henkilökunnan määräysten uhmaamisesta voi saada 10 000 euron sakot ja toistuvissa tapauksissa tuplasti sen. Lentokoneen turvallisuuden vaarantamisesta voi saada jopa 75 000 euron sakot, neljän vuoden lentokiellon ja viiden vuoden vankeustuomion.

IATA haluaisi, että kansainvälisillä lennoilla sattuvien välikohtauksien vieminen oikeuden käsittelyyn tehtäisiin helpommaksi. Nykyisin tuomiovalta kuuluu lentokoneen rekisteröintimaalle, joten maa, jonne kone laskeutuu, ei välttämättä voi saattaa rettelöivää matkustajaa rikosvastuuseen.

Lue myös:

    Uusimmat