Lentokoneiden savuhavainnot ovat Suomessa harvinaisia

Finnair
Finnairin matkustajakone jouduttiin taannoin evakuoimaan ohjaamon savuhavainnon vuoksi / kuvituskuvaAll Over Press
Julkaistu 10.05.2024 14:52(Päivitetty 10.05.2024 17:05)

MTV UUTISET – STT

Vaarallisten aineiden ja esineiden raportoidut määrät Suomen lentoasemilla ovat kuitenkin olleet viime vuosina kasvussa.

Tilanteet, joissa lentokoneessa tehdään savuhavainto, ovat Suomessa harvinaisia, ilmenee liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista.

Lentokoneiden savuhavaintoja on raportoitu Traficomille viime vuosina keskimäärin kymmenen kappaletta vuodessa. Useimmissa tapauksissa on havaittu savun hajua ohjaamossa tai matkustamossa mutta ei varsinaista tulipaloa.

Tällainen tapaus sattui keskiviikkona Helsinki-Vantaan lentokentällä. Finnairin matkustajakone jouduttiin evakuoimaan ohjaamossa olleen lievän savun takia. Finnairin mukaan savuaminen johtui viasta yhdessä lentokoneen omista tietokoneista.

Erityisasiantuntija Tapani Maukonen Traficomista muistaa viime vuosilta yhden tapauksen, jossa matkustajakoneessa syttyi varsinainen tulipalo.

– Vuonna 2017 kävi Helsinki-Vantaalla tilanne, jossa matkustajan kannettava tietokone syttyi palamaan Air Berlinin lennolla, Maukonen kertoo STT:lle.

Tilanteessa ei sattunut henkilövahinkoja, ja aineellisetkin vahingot jäivät vähäisiksi. Onnettomuustutkintakeskus otti tapauksen kuitenkin aikoinaan tutkittavaksi.

Tutkinta poiki yhden turvallisuussuosituksen. Lentoasemayhtiö Finaviaa kehotettiin sopimaan lentoyhtiöiden edustajien kanssa toimintatavat poikkeustilanteeseen, jossa matkustajat joudutaan poistamaan nopeasti lentokoneesta terminaaliin.

Myös lennoilla tupakoimisesta raportoitiin

Finnairin mukaan matkustajien elektronisista laitteista johtuvat vaaratilanteet eivät ole yleisiä.

– Määrä on kuitenkin noussut, koska laitteiden määrä on kasvanut. Käytännössä asiakkailla on laitteita mukana kaikilla lennoilla, yhtiön viestintäpäällikkö Kaisa Tikkanen kommentoi STT:lle sähköpostitse.

Riskinä on, että litiumakkuihin voi tulla vika, joka aiheuttaa laitteen turpoamisen tai kuumentumisen. Tämä voi johtaa laitteen käryämiseen tai syttymiseen. Tulipaloon johtaneita tapauksia on Tikkasen mukaan lennoilla hyvin vähän.

Joitakin laitteita, kuten puhelimia ja tabletteja, voi käyttää koko lennon ajan edellyttäen, että ne ovat lentokonetilassa.

Aina koneissa tehdyt savuhavainnot eivät johdu lentokoneen omasta tai matkustajan elektronisesta laitteesta.

Esimerkiksi viime vuonna Traficomille raportoitiin tapauksia, joissa matkustaja oli tupakoinut koneen vessassa. Näihin tapauksiin laskettiin mukaan myös sähkötupakointi, johon tarkoitettujen välineiden käyttö on ainakin Finnairin lennoilla kiellettyä.

– Yleistyneet e-tupakat on kielletty kokonaan, ja myös niiden lataaminen on kiellettyä, Tikkanen sanoo.

Yli 600 poistoa viime vuonna

Traficomin tilastojen mukaan vaarallisten aineiden ja esineiden määrä Suomen lentoasemilla on ollut kasvussa. Viime vuonna tällaisia tavaroita poistettiin matkatavaroista reilusti yli 600 kappaletta. Edellisvuonna määrä oli vajaat 400.

Kaikki lentokoneiden ruumaan menevät matkatavarat tarkastetaan lentoasemalla. Jos kiellettyjä tuotteita tai laitteita havaitaan, ne poistetaan.

– Hyvin tyypillinen elektroniikkaan liittyvä poistettava laite tai osa on varavirtalähde. Ne on tärkeää kuljettaa oikosulkuvaaran takia käsimatkatavaroissa, matkustajapalveluyksikön päällikkö Hanna Hämäläinen Finavialta kertoo.

Yleisimmin koneen ulkopuolelle jääviä asioita ovat kuitenkin tulentekovälineet, joita on poistoista noin puolet.

– Matkustaja voi toki ottaa esimerkiksi tulitikkurasian tai sytyttimen, mutta niitä saa olla mukana vain yksi kappale, Hämäläinen sanoo.

Omaan käyttöön tarkoitetut laitteet kuten kellot, matkapuhelimet tai kannettavat tietokoneet saa pakata ruumaan tai käsimatkatavaroihin.

– Suosittelemme toki, että kulutuselektroniikka olisi mahdollisuuksien mukaan käsimatkavaroissa. Elektroniikassa saattaa olla akkuja, joihin voi tulla oikosulkuja, ja sillä voi olla vaikutuksia lennon turvallisuuteen, Hämäläinen sanoo.

Hän muistuttaa, että matkustajien on tarkistettava matkatavaroiden pakkausohjeet ennen matkaa. Finavian verkkosivuilta löytyy tarkat ohjeet pakkaamisen varalle, mutta myös lentoaseman henkilöstö auttaa matkustajia tarvittaessa.

Gps-häirintä liki tuplasi ilmoitukset

Traficomille on ilmoitettava siviili-ilmailun onnettomuuksista, vakavista vaaratilanteista ja poikkeamista Suomessa.

Traficomille raportoivat organisaatiot, jotka ovat saaneet toimilupansa Suomesta, kuten suomalaiset lentoyhtiöt ja lentoasemat. Suomalaisen lentoyhtiön on raportoitava vaikkapa vaaratilanteesta myös silloin, jos tilanne on sattunut ulkomailla.

Lentoturvallisuusilmoitusten määrässä on ollut kohtalaisen tasaista kasvua 2000-luvulla. Viime vuonna ilmoitusten määrä kuitenkin räjähti, ja niitä tehtiin noin 75 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.

Ilmoituksia toimitettiin Traficomiin viime vuonna reilut 18 000 kappaletta, kun edellisvuonna määrä oli reilut 10 000.

Vuosina 2013–2022 ilmoituksia tehtiin keskimäärin noin 7 200 kappaletta vuodessa. Viime vuoden ilmoitusmäärä oli siis noin 2,5-kertainen aiempien vuosien keskiarvoon verrattuna.

Traficomin raportin mukaan ylivoimaisesti suurin syy viime vuoden kasvaneeseen ilmoitusmäärään oli lisääntynyt raportointi gps-häiriöistä ulkomailla. Gps-häiriöistä johtuneet ilmoitukset kattoivat ilmoituksista reilut 40 prosenttia.

Toisaalta myös muista syistä tehtyjen ilmoitusten määrä kasvoi yli tuhannella edellisvuoteen verrattuna.

Traficomin Maukonen arvelee, että kasvaneet määrät johtuvat ainakin osittain lisääntyneestä raportointi-innosta.

– Suomessa oli vuonna 2021 Euroopan paras raportointiaktiivisuus, ja tilanne on todennäköisesti pysynyt samankaltaisena viime vuosina, Maukonen sanoo.

– Yleisellä tasolla voi sanoa, että lentotoimijat raportoivat aiempaa herkemmin kaikenlaisista pienemmistäkin asioista ja tilanteista.

Lue myös: Helsinki-Vantaalla evakuoidun Finnairin lentokoneen savun syy selvisi

Tuoreimmat aiheesta

Finnair