Venäläiset viranomaiset aloittanut rikostutkinnan Egyptissä tapahtuneesta matkustajakoneen maahansyöksystä. Tutkimuksessa keskitytään muun muassa ilmailumääräysten noudattamiseen. Venäjä lähettää myös oman tutkijaryhmän Egyptiin.
Venäläisyhtiön Airbus 321 -kone oli otettu käyttöön 18 vuotta sitten. Aiemmin useat venäläisen lento-onnettomuudet ovat johtuneet ikääntyvästä kalustosta ja sen huonosta huollosta sekä lentäjien vääristä toimista.
Airbus -kone on kuitenkin huollettuna hyvin toimintavarma. Koneessa on niin sanottu fly-by-wire -järjestelmä, joka tarkoittaa stä, että ohjaus ja kontrolli ovat täysin sähköisiä. Siinä on useita varmistusjärjestelmiä joiden tarkoitus on taata toiminta ongelmatilanteissa. Mallia on käytössä yli 1 100 eri lentoyhtiöllä ympäri maailman.
Egyptin ilmailuviranomaiset kiirehtivät toteamaan pian turman jälkeen, ettei kone joutunut terrori-iskun tai tulituksen kohteeksi.
Onnettomuusalueella oli turmahetkellä meteorologien mukaan selkeä ja vähätuulinen sää eikä sen olisi pitänyt vaikuttaa lentoon.
Vika polttoaineen syötössä?
Turma tapahtui 23 minuuttia lähdön jälkeen, ja kone oli jo lähes matkalentokorkeudessa 9 400 metrissä.
Koneen ohjaaja oli kuitenkin ottanut yhteyttä lennonjohtoon ja pyytänyt lupaa laskeutua lähimmälle kentälle, mikä viittaa siihen, että kone oli saanut yllättävän teknisen ongelman.
Se ettei pakkolaskua voitu toteuttaa tarkoittaa, että kone ei ollut enää hallittavissa ja se puolestaan viittaa moottorien sammumiseen. Tuolloin vika voi olla esimerkiksi polttoaineen syötössä.
Ruotsalaisen FlightRadar24 -lennonjäljityspalvelun mukaan kone putosi nopeasti, 2000 metriä minuutissa ennenkuin paikannussignaali katosi. Tällä nopeudella laskettuna maahansyöksy olisi kestänyt vajaat kymmenen minuuttia ja kone olisi ehtinyt lentää 13 minuuttia ennen kuin ongelmat alkoivat.
Mustat laatikot löydetty
Airbus 320-sarjan koneille on tapahtunut vain vähän onnettomuuksia. Maaliskuussa Alpeilla maahan syöksyneen Airbus-koneen turmansyy oli koneen ohjaajan tarkoituksellinen toiminta itsemurhatarkoituksessa.
Lento-onnettomuuksissa koneiden lentonauhottimet eli niin sanotut mustat laatikot kertovat lennon viimeisten hetkien kulun. Egypti sanoo, että turmakoneen mustat laatikot on jo löydetty.
Matkalentokorkeudessa tapahtuvat turmat ovat kaikkein harvinaisimpia mutta myös tuhoisimpia.