Lentoveroon liittyvän kansalaisaloitteen vastuuhenkilön mukaan lentoveron pääasiallinen intressi on lentämisen vähentäminen, sillä hänen mukaansa suomalaiset lentävät toiseksi eniten maailmassa.
Mitä mieltä suomalaiset ovat lentoverosta? Katso yllä olevalta videolta!
Kansalaisaloite lentoverosta on edennyt eduskunnan käsittelyyn. Eduskunnassa onkin tänään määrä käsitellä aloitetta lähetekeskustelussa.
Kansalaisaloitteen alulle laittanut Tove Selinin mukaan matkustajakohtainen veron lisäksi tavoitteena on saada aikaiseksi kerosiini- eli lentopetroolivero. Verotus näkyisi kuluttajalle lippujen kallistumisena.
– Se on eduskunnan käsissä, halutaanko kerosiini- vai lippuvero, Selin sanoo Uutisaamussa.
Selinin mukaan lentäminen on tällä hetkellä verovapaata, kun taas esimerkiksi junalla tai autolla matkustaessa kuluttaja joutuu maksamaan matkanteostaan myös verojen muodossa. Sen sijaan, että lentoverolla olisi taloudellisia intressejä, Selin haluaisi lentämisen niin sanotusti samalle viivalle muiden matkustustapojen kanssa.
Lue myös: Suomen hallitus empii lentoveroa, kun moni EU-maa on veron puolella – asiantuntija: Lentoveron vaikutus olisi pieni ja väliaikainen
Tavoitteena ympäristön suojeleminen
Lentoveron selkeänä tavoitteena onkin vähentää lentoliikennettä, joka Selinin mukaan aiheuttaa ilmakehään ilmastopäästöjä.
– Ainakin lentoliikenteen kasvua täytyy suitsia, se kasvaa ihan eksponentiaalisesti nykyään. Kotimaassa on tehty juuri tutkimus, että kotimaassa alle 400 kilometrin matkat voisi hyvin tehdä junalla tai bussilla, koska se matka-aika kestää lentäen kauemmin kuin bussilla tai junalla.
Vaikka lentämisestä koituvat ilmastopäästöt näkyvät kokonaispäästöissä vain muutamana prosenttina, Selin näkee, että suomalaisten lentämistä tulisi kontrolloida.
– Suomalaiset lentävät toiseksi eniten maailmassa, Selin perustelee näkemyksensä.
Entä, jos vero viekin vähätuloisten matkustusilon?
Lentovero on prosentuaalisesti kaikille kuluttajille yhtä suuri tulotasosta riippumatta. Selin ei koe asiaa ongelmalliseksi, vaikka verotus karsiikin pienituloisimmat matkantekijät suosimaan halvempia matkustustapoja tai luopumaan matkustamisesta tyystin.
– Isotuloiset matkustavat eniten, joten se on siinä mielessä ihan oikeudenmukainen, että paljon matkustavat maksavat vähän enemmän ja vähemmän matkustavat vähän vähemmän, Selin muotoilee.
Lue myös: Dieseliä tuetaan 0,26 eurolla per litra, mutta ei välttämättä ikuisesti, koska tuen lopettaminen auttaisi vähentämään päästöjä – kelpaisiko sen sijaan kevyempi tuloverotus?
"Ei tässä budjettia vielä yksinomaan tällä rahoiteta"
Lentoveroon liittyvää kansalaisaloitetta kannatti yli 55 000 allekirjoittanutta suomalaista, jotka ovat huolissaan lentopäästöjen vaikutuksista ilmastonmuutokseen. Tällä hetkellä uskotaan, että mahdollinen lentoveron vaikutukset jäisivät pieniksi valtion budjetille – ainakin aluksi.
– Jotkut sanovat satoja miljoonia, mutta varovaiset sanovat sata miljoona. Ei tässä budjettia vielä yksinomaan tällä rahoiteta, mutta siellä on korottamisenvaraa jatkossa, finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas sanoo MTV Uutisille.
Koska lentoveron pääasiallinen intressi on ympäristö, olisi loogista, että lentoverosta saadut tuotot ohjattaisiin ilmaston hyväksi. Selinin mukaan rahojen lopullinen kohde on eduskunnan päätettävissä, mutta hän itse ohjaisi rahat esimerkiksi raiteiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen sekä muihin ilmastoystävällisiin kohteisiin.
Voit tutustua kansalaisaloitteeseen tarkemmin täältä.
Lue myös: Koronavirus koettelee lentoliikennettä – SAS ja Ryanair vähentävät lentojaan Euroopassa
Outi Alanko-Kahiluoto vaatii valtion matkustussääntöön muutoksia – työ- ja lomamatkat yhdistettävä, lentämistä vähennettävä
5.3.2020 kello 10.01: Kansalaisaloitteen allekirjoitti todellisuudessa 55 000. Kansalaisaloite.fi -verkkopalvelussa aloitetta kannatti 54 018 ihmistä, paperilla sen allekirjoitti 1166 ihmistä.