Sunnuntain Saksan GP sisälsi lopulta melkoista draamaa, joka ei loppunut edes ruutulipun heilutukseen. Alfa Romeon Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi saivat vielä jälkikäteen aikarangaistukset. Mercedeksen brittikuski Lewis Hamilton oli myös useampaan otteeseen tuomariston tutkinnassa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 1.-4.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Hamilton sai jo itse kisassa viiden sekunnin aikarangaistuksen, kun hän tuli varikolle sääntöjenvastaisella tavalla. Brittikuski oli ajanut seinään radan toiseksi viimeisessä mutkassa, minkä jälkeen hän tuli varikolle väärästä kohtaa.
Hamilton kärsi kyseisen rangaistuksen seuraavalla varikkopysähdyksellä.
Brittikuski päätyi kuitenkin uudelleen tuomariston tutkinnan kohteeksi. Hamiltonin epäiltiin ajaneen liian hiljaa turva-auton takana. Tästä seuraa rangaistus F1-sääntöjen mukaan.
Sellaista Hamilton ei kuitenkaan saanut. Miksi näin?
Kansainvälinen autoliitto FIA avasi ratkaisun syitä.
– Auto numero 44 (Harmilton) näytti kulkevan liian hitaasti virtuaalisen turva-auton ja itse turva-auton ollessa radalla, suhteutettuna muihin autoihin hänen edellä ja takana.
– Koska auto numero 44 oli käynyt varikolla ja hän oli tehnyt pitkän varikkopysähdyksen, hän oli ajanut yhden kierroksen vähemmän turva-auton takana. Tämä tarkoitti sitä, että hänen piti ajaa delta-ajan sisällä, kun taas hänen ympärillä olleet autot yrittivät ottaa kiinni turva-autoa. Tästä syntyi näkemys siitä, että hän ajaa aivan tarpeettoman hiljaa.
– Tuomaristo kuitenkin noudatti sääntöjä tapausta tulkittaessa, FIA:n tiedotteessa käytiin läpi.
FIA vapautti Hamiltonin, eikä antanut kyseisestä tilanteesta rangaistuksia.
Hamilton oli maalissa 11:s, mutta Kimi Räikkösen ja Antonio Giovinazzin 30 sekunnin aikarangaistusten myötä hän nousi yhdeksänneksi.