Pomppuinen rata oli Mercedeksen F1-tiimin teknisen osaston mielestä isossa osassa tallin tähtikuskin Lewis Hamiltonin hylkäyksessä Yhdysvaltojen GP:ssä.
Hamilton ajoi toiseksi Texasin Austinissa viime viikonloppuna, mutta brittitähden suoritus hylättiin, kun Mercedes-auton pohjalevy osoittautui liian kuluneeksi GP:n jälkeisessä tarkastuksessa. Kuudentena ruutulipun alittanut Ferrarin Charles Leclerc koki saman kohtalon.
LUE MYÖS: Miksi Lewis Hamilton ja Charles Leclerc hylättiin? F1-kohutapauksessa häkellyttäviä piirteitä
LUE MYÖS: Hamilton ja Leclerc hylättiin – vuosikymmenten mittainen odotus päättyi F1-sarjassa
Mercedeksen insinööripomo Andrew Shovlin selvitti Hamiltonin hylkäyksen syitä medialle.
– Auton säätövalinnat ovat aina haastavia sprinttikisaviikonloppuna, sillä harjoitusaikaa on vain tunti. Tämä vielä korostuu COTA:n tyyppisellä pomppuisella radalla. Lisäksi meillä oli uusi päivityspaketti, Shovlin luetteli.
– Loppujen lopuksi tällä ei ole merkitystä, sillä muut onnistuivat tässä ja me emme. Säännöissä ei ole liikkumavaraa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen tulevaisuutta koskien huolestuttavia F1-huhuja
Mercedeksen tallipomo Toto Wolff oli pettynyt hylkäyksestä – varsinkin, kun Ferrari kavensi sen seurauksena eronsa valmistajien MM-kakkoseen Mercedekseen 22 pisteeseen ja Hamilton menetti asemiaan taistossa kuljettajien MM-sarjan toisesta sijasta. Kautta on jäljellä neljä kisaa.
Myös Wolff mainitsi pomppuisen radan.
– Emme ajaneet autolla harjoituksissa samanlaisella polttoainelastilla kuin kisassa. Kun tämän yhdistää näinkin pomppuiseen rataan ja kisassa käytettyihin ajolinjoihin, pohjalevyn kuluminen oli suurempaa kuin odotimme, Wolff summasi.
F1-kausi jatkuu Meksikossa tulevana viikonloppuna.
Lähde: Total Motorsport