Liika kohteliaisuus voi kostautua liikenteessä – "Ei voi mennä niin, että..."

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Voiko liikenteessä olla liian hyväsydäminen?

Vastaus: Toisten tienkäyttäjien tarpeiden asettaminen omien vastaavien edelle on liikenteessä tärkeä taito, jota kannattaa vaalia. Ei ole kuitenkaan yhdentekevää, miten ja missä tilanteissa huomaavaisuutta osoitetaan.

Sujuvan, turvallisen ja toimivan liikenteen kannalta on tärkeää, että kaikilla liikenteessä liikkuvilla osapuolilla on yhteiset pelisäännöt, joiden mukaan toimitaan. Tämä helpottaa tienkäyttäjien välistä vuorovaikutusta.

Tieliikennelakiin kirjattu ennakointivelvoite velvoittaa tienkäyttäjän ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovittamaan oman toimintansa sen mukaiseksi, sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. On siis varauduttava siihen, että kaikki tienkäyttäjät eivät aina toimi sääntöjen mukaan.

Erityisen tarkkaavainen on syytä olla silloin, kun tilanteen toinen osapuoli on lapsi, vanhus tai joku muu, jonka liikenteessäliikkumisvalmiuksien voidaan arvioida olevan rajoittuneita. Ennakointivelvoitteen tarkoitus ei kuitenkaan ole kumota varsinaista liikennesääntöä.

Yllätys tai väärinymmärrys

Sosiaalisuudella liikenteessä tarkoitetaan muun muassa muiden tienkäyttäjien tarpeiden asettamista omien edelle. Tämä on tärkeä ominaisuus kuljettajalla, mutta ei ole kuitenkaan yhdentekevää, miten ja millaisissa tilanteissa sitä hyödynnetään.

Jos esimerkiksi haluaa vapaaehtoisesti luopua ajovuorostaan toisen hyväksi, on huolehdittava, että tämä tapahtuu muuta liikennettä yllättämättä. Tilanne ei siis voi mennä niin, että huomaavainen tienkäyttäjä yhtäkkiä ja yllättäen jarruttaa voimakkaasti päästääkseen häneen nähden väistämisvelvollisen ajamaan ensin – ellei sitten kyseessä ole onnettomuuden tai vaaratilanteen ehkäisemiseksi tehtävä välttämätön toimenpide.

Tilanteesta ei saa myöskään syntyä väärinymmärtämisen mahdollisuutta muille tienkäyttäjille. Jos siis vaikkapa viestii jollekin kaukovaloja vilauttamalla, että ”mene vaan”, on olennaista ensin varmistaa, ettei kukaan kolmas osapuoli tulkitse merkkiä näytettävän hänelle.

On myös huomattava, etteivät muut tienkäyttäjät välttämättä ole hyväsydämisen kuljettajan ajatuksenjuoksussa sisällä ja tilanne saattaa tavalla tai toisella yllättää heidät.

Asiaa pahentaa se, jos huomionosoituksen kohteena olevan tienkäyttäjän huomio kohdentuu vain tietä antaneen toimintaan, kuten valitettavan herkästi saattaa tapahtua.

Hyvä esimerkki tästä voisi olla sellainen, että jos esimerkiksi lasta viittilöi pyöräilemään suojatielle, saattaa lapsen huomio kohdistua vain tietä antaneeseen autoon ja hän unohtaa kokonaan varmistaa, aikooko myös vastakkaisesta suunnasta lähestyvä väistää häntä.

Jos vastaantulevan ajoneuvon kuljettajan ajatukset tai katse harhailevat samanaikaisesti muualla kuin ajamisessa, saattavat onnettomuuden ainekset olla kasassa.

Huomaavaisuuden osoittamisessa, niin tärkeää kuin se onkin, tarvitaan hyvää tilannetajua ja monien asioiden huomioon ottamista.

Vaihtoehtoisia tapoja

Oman väistämisvelvollisuuden noudattamiseen tai huomaavaisuuden osoittamiseen tietyssä paikassa ja tilanteessa voi olla useita eri keinoja, joista osa on hyviä ja osa taas ei.

Esimerkiksi pysähdyttäessä suojatien eteen tiellä, jossa samaan ajosuuntaan on useita kaistoja, kannattaa pysähtyminen tehdä jo noin parikymmentä metriä ennen suojatietä. Näin ei peitetä viereistä kaistaa ajavan näkyvyyttä suojatielle ja rakenneta tarpeetonta giljotiinia. Valitettavan usein näkee tilanteita, joissa suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo ohitetaan pysähtymättä, vaikka laki tähän velvoittaakin.

Toinen hyvä esimerkki on toiminta moottoritiellä ajettaessa, kun mukaan moottoritien liikennevirtaan on liittymässä jokin toinen ajoneuvo.

Turvaväli

Kunnon turvavälin pitäminen ja oikean nopeuden valinta auttavat lähes tilanteessa kuin tilanteessa helpottaen sekä ennakointia että ennakoitavuutta. Niiden ollessa kohdillaan, kuljettajalle – oli hän sitten itse hyväsydäminen tai hyväsydämisyyden kohteena – jää aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia, kaikessa rauhassa, muita yllättämättä tai yllättymättä.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat