Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa, että kaikki valtion tiet, rautatiet ja väylät voitaisiin panna yhden yhtiön alle, joka myisi rahastusoikeuksia yksityisille palveluntarjoajille.
Helsingin Sanomien haastatteleman liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan tienpito voitaisiin rahoittaa yksityisten palveluntuottajien perimillä maksuilla.
Tulevaisuudessa tienkäytöstä voitaisiin periä maksuja samaan tapaan kuin tällä hetkellä matkapuhelinyhteksistä. Autoihin asennettaisiin esimerkiksi sim-kortit tai jokin muu järjestelmä, joka mahdollistaisi autolla ajettujen kilometrien seuraamisen.
Berner uskoo, että halukkaita palveluntarjoajia löytyy helposti.
– Ensimmäisinä toimijoina voisivat olla esimerkiksi vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokaupat, Berner kertoi HS:lle.
Ministerin mukaan palveluntuottajat voisivat periä maksun oman hinnoittelupolitiikkansa mukaan joko kilometreittäin tai kiinteällä kuukausihinnalla – joko rajoitetuilla tai rajoittamattomilla kilometreillä. Myös tienkäyttömaksun sitominen auton hintaan on hänen mukaansa mahdollista.
Bernerin mielestä tässä mallissa raha kohdistuisi nykyistä paremmin väylien kunnossapitoon ja rakentamiseen. Hän kertoo, että liikenneverkkoyhtiöstä on tehtävä päätös huhtikuun kehysriihessä, jos se halutaan toimivaksi vuoden 2018 alkuun. Muussa tapauksessa kehysriihessä on tehtävä merkittäviä muutoksia liikenteen nykyisiin verotusmalleihin.
Mallin toteutuessa myös koko nykyinen liikenneverotus menisi remonttiin. Auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveron muutokset eivät Bernerin mukaan kuitenkaan toisi lisää kustannuksia autoilijoille.
Berner korosti HS:n haastattelussa, että mitään ei ole vielä päätetty.
***
0:14