SDP:n kansanedustajan Krista Kiurun mielestä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) kaavailema esitys väyläyhtiömallista ei toisi mitään uutta nykytilanteeseen verrattuna. Kiuru toteaa tiedotteessaan, että yhtiöittäminen ei toisi lisärahoitusta väylille, sillä Bernerin malli laskisi liikenteen verotusta sen verran kuin siihen investoidaan.
– Idea aikaperusteisesta maksusta on käytännössä sama kuin nykyinen ajoneuvoverokin. Suomen väyläverkon käyttöoikeutta kansalaisille myyvät tulevaisuuden väyläoperaattorit olisivat käytännössä vain yksityistettyä veronkantoa. Kannattaako kansalaisten maksaa väyläverkon rahoittamisesta lisää yksityisten yritysten kuluina ja katteina, Kiuru kysyy.
Kiurun mukaan todellinen muutos, jota ministeriön selvitys ehdottaa, on liikenteen verotuksen muutos. Tämä voitaisiin tehdä hänen mukaansa ilman väyläyhtiötäkin. Verorasitus siirtyisi ehdotuksen mukaan täysin olemassa olevalle autokannalle autoveron poistumisen myötä.
Kiuru sanoo, että uusien autojen hinta laskisi, mutta keskimäärin auton vuosittaiset liikennemaksut nousisivat jopa satoja euroja.
─ Liikennemaksujen roiman nousun lisäksi myös uudistuksen ilmastotavoitteet vaarantuisivat, koska polttoaineveron lasku kannustaisi ajamaan enemmän aikaperusteisessa järjestelmässä. Tämä ei ole kestävää, eikä perusteltua.
2:01
2:04