Tieliikenteessä kuoli viime vuonna 226 ihmistä, mikä on 14 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Onnettomuustietoinstituutti.
Viime vuonna sattui vähemmän kuolettavia moottoripyörä- ja mopo-onnettomuuksia kuin aiempina vuosina. Myös pyöräilyonnettomuudet vähenivät selvästi. Viime vuonna kuoli 15 ihmistä polkupyöräturmissa.
Moottoriajoneuvojen kuolettavissa turmissa yleisin onnettomuustyyppi oli suistumisonnettomuus, joita oli 44 prosenttia kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.Suomen teillä kuoli viime vuonna 226 ihmistä, mikä on tutkintahistorian pienin lukema, kertoo Onnettomuustietoinstituutti. Vuodesta 2016 kuolonuhrien määrä laski 36:lla.
Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli ennakkotietojen mukaan 185 ihmistä, mikä oli kaksi enemmän kuin vuonna 2014, joka oli mittaushistorian tähän asti paras lukema. Erityinen parannus tapahtui viime vuonna pyöräilyturmissa, joissa kuoli 15 ihmistä.
Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo, että vaikka tilastoissa satunnaisvaihtelulla on roolinsa, ainakin turvallisempi autokanta näkyy kiistatta kuolonuhrien määrässä. Tämä siitäkin huolimatta, että Suomen teillä ajavat autot ovat keskimäärin melko iäkkäitä.
– 11 vuotta vanha auto vaikka kolme neljä vuotta sitten tai 11 vuotta vanha auto tänä päivänä – niissä alkaa olla tekniikassa ratkaisevia eroja, Koisaari arvioi.
Koisaaren mukaan ajoneuvokannan uusiutumisen pitäisi vääjäämättömästi vähentää onnettomuuslukuja tulevaisuudessa.
Viime vuoden kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa on eniten suistumisonnettomuuksia, reilut 40 prosenttia. Koisaari huomauttaa, että näiden vähentämisessä turvateknologiasta pitäisi olla apua. Esimerkiksi ajonvakautus pelastaisi monta ihmishenkeä, koska se auttaa pitämään auton hallinnassa.
Jatkossa, kunhan suomalaiset pikkuhiljaa uusivat autojaan, muun muassa aktiivinen kaistavahti, automaattijarrutus ja törmäysvaroitus estäisivät monta vaarallista turmaa, Koisaari pohtii.
Viime vuoden turmalukuihin satunnaisvaihtelua aiheutti ainakin kolea kesä, joka näkyi muun muassa vähäisimpinä moottoripyörä- ja mopo-onnettomuuksina. Kehnossa kelissä moottoripyörä on jätetty talliin, ja autollakin on ajettu siivommin.
– Peltikolareita sattuu paljon huonolla kelillä, mutta kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sitten taas päinvastoin. Lämpimät kesäiset viikonloput ovat oikein tyypillisiä kuolonkolarin ajankohtia. Ja niitähän ei paljon viime vuonna ollut, Koisaari huomauttaa.