Liikenneonnettomuuksissa kuoli lähes 60 ihmistä alkuvuonna. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) ennakkoraportin mukaan kuluvan vuoden tammi–huhtikuussa sattui 50 kuolonkolaria, joissa kuoli 57 ihmistä.
Yllä oleva video on kuvattu Konnevedeltä, missä tapahtui kolmen ihmisen kuolemaan johtanut kolari huhtikuun lopussa.
– Kuolonkolarit ovat vähentyneet tasaisesti vuodesta 2016 asti ja viime vuosi oli paras onnettomuuksien tutkintahistorian aikana. Myös vuoden 2018 alkuvuoden tilastot jatkavat samaa linjaa. Toivotaan, että positiivinen kehitys jatkuu, OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari arvioi tuoreimpia lukuja.
Nuorimpien ikäluokkien eli alle 25-vuotiaiden aiheuttamia kuolonkolareita sattui vähiten viiteen vuoteen.
Nuorille kuljettajille tyypillisiä kohtalokkaita tieltä suistumisia sattui poikkeuksellisesti vain yksi. Suurin osa sekä nuorten onnettomuuksista että kaikista ajanjakson onnettomuuksista oli kohtaavien ajoneuvojen yhteentörmäyksiä.
Vain yksi risteyskolari
Risteyksissä kuolonkolareita sattui ainoastaan yksi. Kuolemaan johtavat risteysonnettomuudet ovat vähentyneet jo pitkään.
– Moottoriajoneuvojen risteyskolarit johtavat yhä harvemmin kuolemaan, koska ajoneuvojen turvallisuus on parantunut, risteysjärjestelyitä on parannettu ja nopeusrajoituksia on alennettu, Koisaari valottaa kehityksen syitä.
Kuolemaan johtavia onnettomuuksia sattui eniten päätieverkolla eli valta- ja kantateillä. Näiden tieosuuksien painottuminen selittyy suuremmilla nopeusrajoituksilla. Seuraukset ovat vakavampia kovemmissa nopeuksissa.
Tammi–huhtikuussa ei sattunut yhtään polkupyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Jalankulkijoita menehtyi kuusi.
Osa maakunnista välttyi kuolonkolareilta
Tammi–huhtikuussa ei sattunut yhtään kuolonkolaria Kanta-Hämeessä, Etelä-Pohjanmaalla eikä Pohjanmaalla.
Rajua nousua onnettomuusmäärissä ei tapahtunut missään maakunnassa. Määrällisesti eniten onnettomuuksia sattui Uudellamaalla, mikä selittyy väestömäärällä. Uudellamaalla kuolonkolareita sattui alkuvuodesta kahdeksan kappaletta.