SAK ja EK: Muuttoa hidastavat yhä kallis asuminen, perhe ja oikeanlaisen osaamisen puute.
Työmatkakulujen verovähennykset sekä työttömille myönnettävä liikkuvuusavustus ovat varsin tehottomia keinoja ihmisten houkuttelemiseksi töihin toiselle paikkakunnalle, arvioidaan työmarkkinakeskusjärjestöistä SAK:sta ja EK:sta.
Työllisyyden kasvua on hidastanut monella alalla sopivan ja osaavan työvoiman puute. Vaikka kauempana tarjolla olisi sopivaa työtä, ei työnhakija ja tämän perhe välttämättä halua tai voi lähteä työn perässä uuteen paikkaan.
Pidemmän matkan päästä työtä hakeville ihmisille on myönnetty vuoden alusta liikkuvuusavustusta, jos päivittäisiin työmatkoihin kuluu keskimäärin yli kolme tuntia. Tämä on yksi hallituksen porkkanoista työnhakijoille, jotka eivät ole saaneet omalta kotiseudultaan töitä.
Liikkuvuusavustus korvasi aiemman matka-avustuksen ja muuttokustannusten korvauksen.
– Avustus on yksi pieni osa (työllistämistoimien) kokonaisuudessa, sanoo työnantajapuolen EK:n asiantuntija Mikko Räsänen.
Jättirekrytointeja tehneellä Uudenkaupungin autotehtaalla työntekijöiltä on tullut viestiä, että liikkuvuusavustusten myöntämisissä ei ole yhtenäistä käytäntöä. Näin kertoo tehdasta pyörittävän Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo.
EK:n Räsänen ei olisi yllättynyt, vaikka liikkumisavustuksen saamisessa olisi vaikeuksia, koska tukimuoto on suhteellisen uusi.
– Tietovajetta on varmasti sekä tukeen oikeutetuilla että myöntäjillä, Räsänen sanoo.
Perheen tilanne mietityttää
Uudenkaupungin autotehtaalla työskentelee tällä hetkellä noin 3 700 työntekijää, kun heitä vuoden alkupuolella oli alle 2 000.
Satoja tehtaalla työskenteleviä on tullut töihin kauempaa. Salolla ei kuitenkaan ole tietoa siitä, kuinka moni on hakenut liikkuvuusavustusta muuttoaan varten.
Moni tehtaalle töihin hakeneista on ollut 20–30-vuotias mies.
– Tällaisen ihmisen on ehkä helpompi lähteä työn perään hyvin lyhyellä varoitusajalla kuin sellaisen, jolla on perhettä, puolisolla työpaikka tai vaikkapa lapset koulussa, Salo sanoo.
Tehtaan houkuttelevuutta on saattanut lisätä se, että työt pääsee aloittamaan noin 2–4 viikon koulutuksella.
Autotehtaan jättirekrytoinnit ovat nyt ohi, mutta luonnollisen vaihtuvuuden takia uusia työntekijöitä pitää Salon mukaan palkata kuukausittain kymmeniä. Töitä näyttää riittävän tehtaassa useaksi vuodeksi eteenpäin.
"Vuokrat kovat pienipalkkaiselle"
EK:n ja SAK:n mukaan liikkuvuusavustus tai verovähennykset eivät ratkaise työvoiman liikkuvuuden pulmia pitkällä aikavälillä.
Keskusjärjestöjen mukaan liikkuvuuteen vaikuttavat merkittävästi muun muassa kaavoituspolitiikka kasvukeskuksissa sekä kohtuuhintaisten asuntojen tarjonta.
– Iso ongelma on asuntomarkkinoiden kärjistyminen: syrjäseutujen asuntojen arvot laskevat ja kasvukeskuksissa nousevat, varsin jyrkästikin. Vuokra-asuntojakin on toki tarjolla, mutta varsinkin pienipalkkaisille vuokrat ovat varsin kovat, sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.
STT ei keskiviikkona tavoittanut työ- ja elinkeinoministeriön vastuuvirkamiehiä tai työministeri Jari Lindströmiä (uv.) kommentoimaan liikkuvuusavustuksia, koska nämä olivat ministeriön edustajien mukaan lomalla.