VR toimii koronavirustilanteissa yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa.
Yli 200 000 päivittäistä ihmistä kuljettava VR toivoo, että matkustajat kertovat oma-aloitteisesti junan henkilökunnalle, jos alkavat matkan aikana epäillä saaneensa koronavirustartunnan.
– Näin henkilökunnalla on mahdollista olla yhteydessä VR-konsernin lääketieteellisiin asiantuntijoihin, jotka tekevät yhteistyötä THL:n kanssa, VR:n viestintäjohtaja Tomi Tuomisen sanoo.
Lue myös: VR otti kalustoa pois käytöstä koronavirusepäilyn takia
Päivittäinen yhteys THL:n kanssa
Suurin osa junista on avointa tilaa, kuten lentokoneissakin. Näin ollen mahdollisesti koronavirustartunnan saaneen ihmisen eristäminen on vaikeampaa kuin esimerkiksi laivalla, jossa sairastunut voidaan siirtää omaan hyttiin.
– Mahdollisuuksien mukaan henkilö siirretään istumaan kauas muista ja annetaan käyttöön oma wc tartuntavaaran minimoimiseksi, Tuominen kertoo tehtävistä toimenpiteistä.
Lue myös: Uskaltaako lentokoneella matkustaa – kuinka hyvin koneet siivotaan ja voiko ilmastointi levittää tartuntaa? MTV Uutiset kysyi asiaa Finnairilta ja Norwegianilta
Viestintäjohtaja Tomi Tuomisen mukaan juniin on varattu hengityssuojia ja suojakäsineitä. Näillä voidaan suojata sekä henkilöstöä että koronavirustartunnan mahdollisesti saanut ihminen.
– Junan henkilökunta huolehtii, että tartuntaepäillyllä ei ole kontaktia muiden matkustajien kanssa, Tuominen sanoo.
Tuomisen mukaan muille matkustajille kerrotaan koronavirustartuntaepäilystä "tilannekohtaisesti".
– Emme pidä piilossa asioita. Korostan, että tämä on terveydenhuoltoasia. Toimimme THL:n ohjeiden mukaan. Lääketieteelliset asiantuntijamme ovat jatkuvassa, vähintään päivittäisessä yhteydessä THL:n kanssa, Tuominen toteaa.
"Junissa täytyy nyt olla saippuaa"
Helsingin Sanomat kirjoitti, miten VR oli viime vuoden kesäkuun alussa vaihtanut siivousyhtiötä. Vaihdos aiheutti sen, että sekä henkilökunta että matkustajat moittivat junien siisteystasoa.
Koronaviruksen ja muiden tartuntatautien, kuten influenssan, torjunnassa käsihygienia on avainasemassa.
– Olemme painottaneet meidän siivousfirmalle, että junissa täytyy nyt olla saippuaa ja varmistaa, että se myös riittää, Tuominen sanoo.
Koronalla ei vaikutusta matkustajamääriin
VR on jo kerran ollut koronavirusepäilyn keskellä, kun Tikkurilasta Jyväskylään matkustanut henkilö raportoi VR:lle oireista, jotka hän sanoi sopivan koronaviruksen aiheuttamiksi.
Varatoimenpiteenä VR teki tehosiivouksen kaikkiin vaunuihin, joissa kyseinen matkustaja oli vieraillut. Tässä tapauksessa koronavirusepäily osoittautui aiheettomaksi.
Sen enempää tämä tapaus kuin koronavirusepidemian leviäminenkään ei ole saanut junamatkustajia perumaan matkojaan.
– Suomalaiset ovat käytännöllisiä. Asiakkaat ovat ehkä kokeneet, että meidän toimenpiteemme ovat toistaiseksi olleet riittäviä, Tuominen arvelee.
Tuominen ei osannut sanoa, miten paljon asiakkaat kyselevät koronaviruksesta VR:ltä.
– Asia tietysti puhuttaa. Voisin kuvitella, että kyselyitä on tullut, Tuominen pohtii.