Liki 200 suomalaista on tällä hetkellä loukussa Kap Verden saarilla huonon lentosään vuoksi. Asiakkaiden keskuudessa tunnelmat ovat vaihdelleet laidasta laitaan, mutta mitään hätää matkalla olevilla ei TUI:n matkatoimiston mukaan ole.
TUI:n lehdistöpäivystäjä Mari Bergin mukaan lähes 200 pakettimatkan ostanutta suomalaista on tällä hetkellä Kap Verden saarella odottamassa lentoa – joko kotimaahan Suomeen tai vastaavasti varsinaiseen lomakohteeseensa.
Odotusta on kestänyt jo toista vuorokautta.
Lentokone oli aamuseitsemältä Suomen aikaa lähtövalmiina uuteen yritykseen.
– Nyt yritetään lentää uudelleen sieltä Salin saarelta Boa Vistan saarelle, kun lentokenttä aukeaa siellä kello kahdeksalta aamulla paikallista aikaa, Berg kertoo toiveikkaana aamutuimaan.
Tästä odotus on johtunut
Matkustajien pitkällisen odotuksen syynä on ollut heikko lentosää. Lentokone oli ehtinyt jo lähteä Salin kentältä, kun koneen kapteeni päätti, ettei lentokoneella laskeuduta Boa Vistan saarelle.
– Boa Vistan saarella on paljon hiekkaa ja joskus siellä voi olla tällaista hiekkamyrskyä. Silloin näkyvyys on aika nolla. Tämä oli kapteenin päätös eilen kääntyä takaisin Salin saarelle – turvallisuussyistä ja sään takia.
Lentoon lähdettiin, sillä Salin saaren lentokenttä on Boa Vistan kenttää suurempi. Näin olleen kentältä lähteminen ja myös sinne laskeutuminen oli huómattavasti helpompaa ja turvallisempaa kuin Boa Vistan pienelle kentälle.
Afrikan länsirannikon tuntumassa sijaitsevalla saarella on myös toinen haaste: Boa Vistan kenttä suljetaan auringon laskiessa ja se avataan vasta auringon noustessa.
– Sinne ei ole mitään lentoliikennettä illan ja yön aikana. Siellä on myös muita kuin TUI:n asiakkaita samassa tilanteessa.
"Mitään dramatiikkaa ei ole ollut"
Vaikka tilanne on ollut TUI:n asiakkaille varmasti myös turhauttavaa, TUI:n asiakaspalvelun linjat eivät ole ainakaan toistaiseksi täyttyneet tulistuneiden asiakkaiden palautteista.
TUI:n lehdistöpäivystäjä Mari Bergin mukaan matkatoimiston oppaat ovat paikan päällä matkatoimiston asiakkaiden tukena ja ovat yrittäneet parhaansa mukaan pitää matkalaisia ajan tasalla tapahtumista.
– Mitään dramatiikkaa ei ole tapahtunut. Kaikki ovat saaneet majoituksen ja ruokaa, Berg tietää kertoa.
Berg kuitenkin sanoo, että sekä Salin saarella että Boa Vistalla tunteet ovat vaihdelleet laidasta laitaan.
– Ne, jotka ovat olleet lähdössä kotiin päin ja saivat ne pari ylimääräistä lomapäivää, heidän keskuudessaan on rauhallinen tilanne: He ovat saaneet pysyä hotelleissa ja täällä kotona on ollut viikonloppu ja tänään on pyhäpäivä.
Asiakkaiden keskuudessa oli myös närää
Tunnelma on ollut kuitenkin hyvin erilainen niillä asiakkailla, jotka olivat vasta aloittaneet lomansa ja odottivat pääsevänsä lopulliseen määränpäähänsä, jossa vietetystä lomasta he ovat maksaneet. Berg toivoo, että asiakkailta kuitenkin ymmärrystä – sääolosuhteisiin kun ei voi kukaan vaikuttaa.
Jotkut asiakkaat eivät ole olleet mielissään Salin saaren hotellista, johon heidät on majoitettu, sillä heidän mukaansa väliaikasmajoitus on ollut heikkotasoisempi kuin hotelli, joka heitä olisi odottanut todellisessa lomakohteessa, Boa Visalla.
– Nämä hotellit, joita me olemme käyttäneet, ne ovat kylläkin ihan samanvertaisia molemmissa kohteissa, Berg sanoo.
Tapahtuneessa on valoisakin puoli
TUI:n matkatoimisto on varautunut korvaamaan asiakkailleen aiheutuneen mielipahan valmismatkaehtojen mukaisesti.
– Kun tämä koko tarina on saanut päätöksensä ja tiedämme tasan tarkkaan, mikä lopputulos on, katsomme, mitä nämä korvaukset ovat, Berg vakuuttaa.
Saarella on myös asiakkaita, jotka olivat matkalla koto-Suomeen. Heille tilanne on sekä ikävä odottelun puolesta, mutta Berg näkee asiassa myös sen valoisan puolen.
– Ne, jotka olivat lähdössä kuovista kotiin, saivat nyt pari ylimääräistä lomapäivää, Berg muotoilee.
Asiasta uutisoi eilen Iltalehti.