Matkatoimisto Tuin asiakkaat suivaantuivat pilalle menneestä joulustaan, sillä paluulento Meksikosta Suomeen saapui yli kolme vuorokautta myöhässä. Erityistä harmitusta aiheutti matkanjärjestäjän puutteellinen tiedottaminen.
MTV Uutiset tavoitti TUI Finlandin viestintäpäällikkö Laura Aaltosen kommentoimaan, mikä asiakkaille tiedottamisessa meni pieleen.
Asiaan ei ole vielä hänen mukaansa ehditty kunnolla perehtyä.
– Kaikki käsitellään tapauskohtaisesti. Alamme tutkimaan, että miten tiedotus meni. Totta kai pyrimme, että heti kun tietoa on, niin tiedotamme asiakkaita, Aaltonen sanoo.
Aaltonen myöntää, että tietoa olisi pitänyt saada asiakkaille nopeammin.
Lue myös: Aki Manninen puhuu MTV:lle suunsa puhtaaksi Tuin lomafarssista: "Ulkoministeriön olisi kuulunut lennättää meidät kotiin" – näin ministeriöstä kommentoidaan
Kaikkiin asiakkaisiin aiotaan olla yhteydessä mahdollisimman pian. Tui maksaa kaikille matkustajille automaattisesti vähintään 600 euron korvauksen myöhästyneestä lennosta matkustajaa kohden.
Yleensä jokaisen matkustajan tulisi erikseen hakea korvausta myöhästyneestä lennosta.
– Lisäkuluja voi tulla vaikkapa taksimatkoista hotellille ja takaisin, Aaltonen lisää.
Aaltonen oli itse paikalla vastassa matkustajia Helsinki-Vantaalla tiistaina. Vaikka Tuin toiminta on aiheuttanut paljon kritiikkiä, hänen mukaansa iso osa asiakkaista oli tyytyväisiä.
Myöhästyminen monen tekijän summa
Yli kolmen vuorokauden myöhästymiset ovat Aaltosen mukaan harvinaisia. Myöhästymiseen vaikutti moni syy.
– Se oli monen epäonnisen sattuman summa, ja olihan se liian pitkä viivästysaika, Aaltonen myöntää.
Lento oli lähdössä myöhässä Kööpenhaminasta kohti Meksikoa, ja lopulta lento ei voinut lähteä liikkeelle, koska lennon henkilökunnalle olisi tullut lakisääteinen maksimityöaika vastaan.
– Oli myös joulun pyhät, joten miehistöjä ei istu passissa lentokentillä. Heitä pitää lennättää paikalle, Aaltonen kertoo.
Lue myös: Meksikosta palannut Tui-matkustaja Pekka: "Hakattu, likainen ja kusetettu olo"
Lopulta TUI vuokrasi lentokoneen ja henkilöstön. Lennon operoi portugalilainen vuokrakoneyhtiö EuroAtlantic, jota TUI käyttää välillä vastaavissa tilanteissa.
Epäselvyyksiä majoituksissa
Lennon järjestämisen lisäksi matkatoimiston täytyi järjestää majoitus asiakkailleen ylimääräisten päivien ajaksi. Myös majoitusten suhteen oli epäselvyyttä, ja MTV Uutisten lentokentällä tapaama Pekka Kuusela seuruneineen joutui viimeiseksi yöksi hotelliin, joka sijaitsi 1,5 tunnin ajomatkan päässä lentokentältä.
– Hotellimajoituksen löytyminen 300 henkilölle joulunpyhinä ei myöskään ole helppo homma. En ole täysin varma, miten tämä on jokaisen asiakkaan kohdalla hoidettu, Aaltonen sanoo.
Yksi Tuin matkalla olleista oli yrittäjäpariskunta Aki Manninen ja Rita Niemi-Manninen sekä heidän 4-vuotias Donna-tytär. He kertoivat aiemmin MTV Uutisille, että matkatoimiston viestintä oli epäselvää.
Lue myös: Satojen suomalaisten paluulento Meksikosta myöhässä monta päivää – Aki Manninen kertoo hotellilaskun hurjan hinnan
– Eilen tuli viesti, että teille on varattu uusi hotelli jostain sadan kilometrin päästä ja että sinne pitäisi lähteä. Sitten 15 minuutin päästä tuli uusi viesti, että ei tarvitsekaan lähteä, Manninen kertoi MTV Uutisille.
– Tää on ihan huikea farssi. Eihän tämmöistä voi olla, Manninen lisää.
6:45
Manniset kertoivat lopulta maksaneensa itse ylimääräiset hotelliyöt samassa Hilton-hotellissa, jossa olivat yöpyneet jo lomansa ajan.
Aaltonen ei ota kantaa yksittäisten asiakkaiden tapauksiin, eikä siis kommentoi MTV Uutisille, aikooko Tui kustantaa ylimääräisten öiden hintaa Hilton-hotellissa Mannisille.