Elinkeinoelämälle tärkeät tiet, sillat ja alemman verkon huonokuntoiset tiet. Siinä listaa tieverkon kiireisimmistä kunnostuskohteista. Hallitusneuvotteluissa kerrottiin eilen merkittävästä lisäsatsauksesta teiden kunnossapitoon.
Viime vuoden lopulla parlamentaarinen työryhmä arvioi Suomen liikenneverkon korjausvelaksi noin 2,4 miljardia euroa. Teiden, rataverkon ja vesiväylien ylläpitoon tarvittaisiin siis melkoisesti lisärahaa.
Eilen Juha Sipilä (kesk.) kertoi, että teiden ja rautateiden kunnossapitoon sekä hallituksen strategisiin kärkihankkeisiin olisi tulossa 1,6 miljardin euron satsaus. Tästä rahasta vain osa käytetään tulevan kolmen vuoden aikana väylien kunnostamiseen.
Vielä ei tiedetä, kuinka paljon nimenomaan tieverkon kunnostukseen saadaan lisää rahaa. Sille on kuitenkin jo tiedossa monta hyvää käyttötarkoitusta.
– Tällaisessa taloudellisessa tilanteessa ensimmäisenä pitää korjata elinkeinoelämää palvelevat yhteydet - puu metsistä ja maito navetoista pois, sanoo kansliapäällikkö Harri Pursiainen liikenne- ja viestintäministeriöstä.
"30 vuoden korjausväli"
Teiden lisäksi kunnostusta kaipaavat lukuisat sillat.
- Sillat ovat erityinen murheenkryyni. Meillä on satoja vanhoja siltoja, jotka ovat korjauksen tarpeessa. Ne ovat kyllä turvallisia liikkua, mutta niihin on jouduttu laittamaan painorajoituksia, koska niihin ei enää uskalleta laskea raskaampaa liikennettä. Se haittaa elinkeinoelämän kuljetuksia. Joudutaan käyttämään kiertoreittejä, eikä uusia, isoja välineitä voi päästää huonokuntoisille silloille, Pursiainen sanoo.
Mikäli uutta rahaa tulee, sitä voitaisiin ohjata myös vähäliikenteisille teille.
– Olen kuullut, että alempiasteisella tieverkolla päällystyksen väli on jopa lähes 30 vuotta. On jouduttu jopa ottamaan päällyste pois ja muuttamaan tietä soratieksi, koska sen kunnossapito on halvempaa.
Kaikkeen mahdollisesti tulossa oleva uusikaan korjausraha ei riitä.
– Ei kai kukaan nyt kuvittele, että vahinko, joka on saatettu matkaan vuosikymmenten aikana korjaantuisi muutamassa vuodessa, Pursiainen sanoo.
Infrarakentaja Lemminkäisen osakekurssi oli tänään kovassa nousussa. Mikäli kunnossapitoon saadaan lisää rahaa, Lemminkäinen ja muut tientekijät voivat työllistää lisää suomalaisia.
– Nyrkkisääntönä pidetään sitä, että jos teiden kunnossapitoon käytetään miljoona euroa, niin 17 ihmistä saa vuodeksi töitä, Pursiainen sanoo.