Pohjanmaan rannikolla on virinnyt kova akkutehdaskuume, ainakin kaksi kaupunkia käy jo neuvotteluja eri akkutehtaiden kanssa.
Myös Kaustisella sijaitseva litium-esiintymä on rakentumassa kaivokseksi jo ensi vuonna, sillä kansainväliset sijoittajat ovat lähdössä rahoittamaan akkujen raaka-aineen saantia.
– Litium-esiintymiä on kyllä jonkin verran Euroopassa, mutta ne ovat enemmän esiintymiä. Tällaisia nopeasti kaivokseksi nousevia esiintymiä ei ole juurikaan, kertoo Kaustisen litium-kaivoksen toimitusjohtaja Pertti Lamberg.
Viimeisen kolmen kuukauden aikana akkutehtaat ovat ilmoittaneet tulostaan Eurooppaan ja etsivänsä sopivia kotipaikkoja. Suomesta peräti yhdeksän kaupunkia ilmoittautui mukaan Teslan jättitehtaan sijoituspaikaksi ja Vaasa voitti kisan: nyt valtio tukee sitä ykkösvaihtoehtona. Tätä on hävinneiden paikkakuntien taholta jo kritisoitu, mutta ministeri perustelee päätöstä.
– Sanoisin että se osaaminen, Vaasan kymmenen tuhannen energiaosaajan keskittymä, on itse asiassa maailmanlaajuisesti huipputasoa. Ei mistään muualta viedä näin paljon vaihtuvatehoisen sähkö- ja lämmöntuotannon laitteita kuin täältä, sanoo ulkomaankauppa- ja kehityssministeri Kai Mykkänen.
Wasa Energy Week paukahti tänään käyntiin Teslan sähköautojen koeajomahdollisuudella ja laajalla energiaseminaarilla. Kaupunginjohtaja Tomas Häyry uskoo vahvasti kaupungin mahdollisuuksiin Tesla-kilvassa.
– Täällä on maailmanluokan energiateknologian osaamista ja meillä on tärkeät raaka-aineet täällä lähellä. Lisäksi me osaamme toimia kansainvälisesti, sanoo Häyry.
Kokkola väijyy NorthVoltia
Jos Vaasa tähtääkin 6 500 työpaikan Teslan saamiseen, naapurikaupungissa tarjotaan tonttia ruotsalaisomisteiselle NorthVoltin akkutehtaalle.
– Meillä on Kokkolassa Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemian keskittymä ja siellä on sen tyyppistä toimintaa tukevaa teollisuutta, myös infraa löytyy ja vieläpä tutkimustoimintaa, huomauttaa kehitysjohtaja Jonne Sandberg Kokkolasta.
Sopiva tonttikin on tarjolla: suurteollisuusalueella on kemian teollisuudelle kaavoitettua tonttimaata ja synergiaetuja: alueella toimii Bolidenin sinkkitehdas, Freeport Cobaltin kobolttijalostamo, Woikoski ja paljon muuta.
– Ja Kaustisen kaivoshan on ihan lähellä, viittaa Sandberg noin 45 kilometrin matkaan kohti etelä.
Tesla etsii tiloja koko Euroopasta ja ainakin Portugali, Hollanti ja Ranska kisaavat Suomen ohella tosissaan Giga Factorysta. NorthVolt aikoo rakentaa akkutehtaan Ruotsiin, mutta tutkii myös Pohjanlahden toisen rannan mahdollisuudet.
– Nyt on monenlaista projektia liikkeellä Pohjanmaan rannikolla. Elämme mielenkiintoisia aikoja, toteaa kehitysjohtaja Sandberg.
Litium-kaivos sai sijoittajia
Naapurikunnassa Kaustisella litiumkaivos on sekin herättänyt sijoittajien kiinnostuksen. Pitkään uinunut hanke on odotellut maailman muuttumista ja akkutuotannon käynnistymistä. Jos maailmassa tarvitaan vuonna 2020 akkuja 14 miljoonaan sähköautoon, myös Kaustisen kaivosta tarvitaan.
– Voi sanoa, että lähipäivinä tiedotamme hyvistä uutisista. Sekä kansallisia että kansainvälisiä sijoittajia on liikkeellä ja se tarkoittaa, että pääsemme rakentamaan kaivosta ensi vuonna, kertoo toimitusjohtaja Pertti Lamberg Keliber Oy:stä.
Litium-kaivosta ollaan avaamassa myös Kanadaan, Portugalissa on yksi kaivos ja Euroopassa on useita esiintymiä, mutta kaivoksen asteelle ei nousta nopeasti. Kun tiedetään, että litiumin kysyntä kasvaa noin 20 prosentin vuosivauhtia, kaivoksille on kohta tarvetta muuallakin kuin Aasiassa.
– Meillä Kaustisella on tehty jo kaikki valmistelut kaivoksen avaamista silmällä pitäen, kertoo Lamberg.
Kaustisen kaivos avataan kahden vuoden kuluttua ja sen uskotaan tuovan ainakin yhden akkutehtaan alueelle. Pohjalaiset uskovat, että tehdas sijoittuu Porin, Vaasan ja Kokkolan muodostaman kolmion alueelle, sillä tällä seuduin kaikki on lähellä litiumista ja koboltista logistiikkaan ja osaamiseen.
– Näin me uskomme. Meillä on kaivos Kaustisella, kobolttijalostusta Kokkolassa, Harjavallan nikkeli on tuossa lähellä ja sitten Vaasan ainutlaatuinen energiaklusteri ja osaaminen täällä. Tässä on hyvät edellytykset, uskoo Pohjanmaan Kauppakamarin Juha Häkkinen.
Tesla-auton koeajolle jonottanut Kim Granholm on hänkin saanut pienen Tesla-kuumeen tarttumaan itseensä.
– Olisihan se mahtavaa, jos Tesla tulisi Vaasaan. Tulisi paljon työpaikkoja, pohtii Granholm.