Minkälainen peli Astra on silloin, kun litraisen moottorin yhteydessä on mukavuuteen tähtäävä automaattivaihteisto? Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi tuoreen Astra-version.
Tykkäsimme
- Etupenkeillä kelpaa istua kerrallaan vaikka tuntikausia
Emme tykänneet
- Kaksoiskytkinautomaatti nykii jonkin verran vaihdoissa
Hinta 23 819 euroa
Uuteen Astraan vain litrainen pikkukone ja sen jatkoksi automaattilaatikko? Kuulostaa liian pieneltä moottorilta automaattivaihteiston yhteyteen. Mutta onko se sitä? Otimme selvää paketin toimivuudesta.
Sanomattakin on selvää, että tässä tapauksessa puhutaan automatisoidusta manuaalivaihteistosta eikä perinteisestä momentinmuuntimella toteutetusta ratkaisusta. Astran Easytronic eli ECT on siis ajan hengen mukaisesti kaksoiskytkinautomaatti. Koska automaattilaatikkojen suosio kasvaa jatkuvasti, ECT kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta ratkaisulta – sen pitäisi helpottaa kaupunkiajoa ja lisätä maantieajon vaivattomuutta.
Liikenteessä kaksoiskytkinautomaatin sädekehä pääsee harmillisesti himmenemään: laatikko vaihtaa täysautomatiikalla liiaksi ”miettien”, jolloin vaihdot tapahtuvat voimakkaasti kiihdytettäessä nykien. Maltillisesti kiihdyttäessä pykälät taas tuntuvat soljuvan sisään liian mietteliäästi.
Ongelmaan on oikeastaan olemassa yksi ”troppi”: kun ECT:tä käyttää manuaalisesti, nykäyksiä pystyy eliminoimaan – mutta ei niitä pysty silloinkaan kokonaan välttämään. Piirre saattaa ajan mittaan tuntua rasittavalta. Eikä automaattilaatikon käyttäminen manuaalisesti kuulosta kovin fiksulta, mutta silloinkin säästyy kytkimen käytöltä.
Astran 1,0-litrainen suorasuihkutuksella varustettu 3-sylinterinen turbomoottori on kierrosherkkä ja vastaa varsin ärhäkästi kaasupolkimen painalluksiin. Se tuottaa tehoa kunnioitettavat 105 hevosvoimaa, mutta sen varsinaisena ”fortena” on asiallinen 170 Nm:n maksimivääntö huikealla käyntinopeusalueella 1 800–4 250 r/min. Siksi pikkuturbon kanssa on sangen mukava elää, mutta sen yhteyteen sopii ehkä hiukan paremmin tavallinen käsivaihteisto. Auton ajotietokoneen mukaan litraisen ECT-automaatin keskikulutus oli koeajon aikana suhteellisen korkea 6,3 l/100 km.
Astran alustatuntuma on epätasaisillekin teille riittävän tanakka. Hammastanko-ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen, ja jousitusta voisi luonnehtia jopa urheilulliseksi. Rengasmelu oli kitkarenkailla ajettaessa varsin kohtuullisena.
Kelvot GT-istuimet
Astra 1.0:n kojelaudassa nautitaan tyylikkäästä pianolakatusta paneloinnista, ja visuaalinen yleistoteutus mittaristoineen on aiempaa selkeämpi. Näyttöruutu on pätevän mittainen, mutta ajotietokoneen käyttö voisi olla helpompaa. Keskikonsolissa on kahvimukeja varten kaksi telinettä.
Erinomaiset GT-etuistuimet on varustettu mekaanisesti säädettävin reisituin, ja penkit antavat mainion sivuttaistuen. Etuistuimissa oleva sähköinen korkeussäätö avittaa ajoasennon nopeaa säätöä ihanteelliseksi, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa pitävän otteen. Ohjauspyörä on varustettu tehokkaalla lämmitystoiminnolla.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävästi avautuvista takaovista. Takana on asiallisesti polvitilaa myös pitkäjalkaisille matkustajille ja tarpeeksi päätilaa ainakin 186-senttiselle.
Perustavaratila on käytännöllisen syvä. Takaselkänojat kaatamalla syntyvä tila ei ole tasainen, vaan nojan kohdalla on korkea porras. Suurimmillaan tavaratila on mukavat 1 210 litraa.
Opel Astra 1.0 Turbo S/S ECT Innovation
Moottori 999 cm³, R3 turbo
Teho 77 kW (105 hv) / 5500 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 800-4 250 r/min
Vaihteisto 5-portainen automaatti
0-100 km/h 12,7 s
Huippunopeus 200 km/h
Kulutus 4,2-4,3 l/100 km
CO2-päästöt 100 g/km
Mitat Pituus 4370, leveys 1871, korkeus 1485 mm, akseliväli 2662 mm
Omamassa 1244–1360 kg
Perävaunumassa 1230/610 kg
Tavaratila 370–1210 l
---
Toimittanut: Juha Peltonen, Auto Bild Suomi