Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomen koeajama S60 T6 AWD on R-Design-versiona räyhäkän näköinen – vaikka se on varsin hillitty esimerkiksi Ford Focus RS:ään verrattuna. Nyt 306 hv:n turbokoneen yhteyteen saa nelivedon.
Tykkäsimme
- Neliveto ja ruudikas turbokone ovat kova yhdistelmä
Emme tykänneet
- Takaistuin ei ole pitkäjalkaisten valtakuntaa
Hinta 65 387 euroa
Testiauto on ensimmäinen S60 T6, jossa uusi nelisylinterinen 2,0-litrainen yhdistyy jatkuvaan nelivetoon. S60 R-Designissä kiinnittyy ensiksi huomio tasokkaan sivuttaistuen tarjoaviin etuistuimiin, jotka kelpaavat vaikka radalle. Istuinten onkin syytä olla asianmukaiset, koska 306-hevosvoimainen turbonelikko vastaa kaasupolkimen liikkeisiin kiitettävän herkästi. Jatkuva neliveto tuo loistavaa lisäpitoa esimerkiksi vesiliirtoherkillä keleillä.
Volvossa käytetään Aisinin valmistamaa, siististi vaihtavaa kahdeksanportaista Geartronic-automaattivaihteistoa, joka on idealtaan samankaltainen kuin vaikkapa Audin tiptronic tai BMW:n Steptronic. AWD:n kiihtyvyys paikaltaan on etenkin sport-toiminnolla kiitettävää luokkaa, sillä kiihdytys 0–100 km/h tapahtuu tehtaan ilmoituksen mukaan 5,9 sekunnissa.
Mukava 400 Nm:n vääntömomentti saavutetaan laakealla käyntinopeusalueella 2 100–4 800 r/min joten täyskaasulla ”nuppi tuutii” – tosin nelivetoisuus häivyttää jonkin verran kiihtyvyyden tunnetta. Osansa vaikutelmaan saattaa olla myös moottorin käyntiäänellä, jonka soisi kernaasti olevan nykyistä sporttisemman. Mutta ruutia löytyy!
Hammastanko-ohjauksen keskialuetuntuma on tarkka, mutta auton luonteen huomioon ottaen sitä voisi ehkä säätää vielä himpun verran tarkemmaksi. Matalaprofiilisilla renkailla S60 AWD:n melutaso nousi karkeapintaisella asvaltilla melko korkeaksi. Matala-alustaisen sportin maavara on 136 mm.
Komentosilta kunnossa
AWD:ssä on urheilulliset, osanahkaverhoillut etuistuimet. Ajoasennon saa säädettyä todella optimaaliseksi, joten harmillista sinänsä, että etumatkustajan istuimessa on vain mekaaniset säädöt. Olisi hienoa, jos molemmissa etuistuimissa olisi kattavat sähkösäädöt. Miinuksena on takaistuimen polvitila, joka jää pitkäjalkaisilla tarpeettoman ahtaaksi.
Ilmapuhalluksen säätö luonnistuu nopeasti konsolin painikkeista. Selkeäkäyttöisen navigaattorin reittiopastus sujuu mallikkaasti, eikä osoitetietojen ohjelmointi voisi sujua juurikaan helpommin. Radion äänentoisto miellyttää korvia – potkua löytyy kivasti. Keskikonsoliin on asemoitu tuplat mukitelineet ja tilava kannellinen säilytyslokero.
Uuden kaksilitraisen tehoturbon liittäminen nelivetoon on mitä oivallisin ratkaisu.
Volvo S60 T6 AWD R-Design A
Moottori 1969 cm³, R4 turbo
Teho 225 kW (306 hv) / 5700 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 100-4 800 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,9 l/100 km
CO2-päästöt 161 g/km
Mitat Pituus 4635, leveys 1825, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm
Omamassa 2060–2200 kg
Perävaunumassa 1800/750 kg
Tavaratila 380 l
---
Toimittanut: Juha Peltonen, Auto Bild Suomi