Jari-myrsky kiihdyttää vauhtiaan keskiviikon paluuliikenteeseen. Poliisi kertoi MTV Uutisille suorassa lähetyksessä, miten liikenteen arvioidaan sujuvan.
MTV Uutisten haastateltavana Espoon Nihtisillalta Kehä II:n läheisyydessä on Länsi-Uudenmaan poliisin komisario Hannu Kontola.
Kontola kertoo, että runsas lumentulo on ollut poliisin näkökulmasta hieman huolestuttavaa. Kontola luonnehtii tämän hetkistä kelitilannetta äärimmäisen huonoksi.
– On ollut lukuisia onnettomuuksia. Ei onneksi kuitenkaan mitään vakavampia tähän mennessä. Toivotaan, että se jatkuu näin myös loppupäivän aikana.
Lumen kauttaaltaan peittämiä, liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisia "igluautoja" on ollut poliisin mukaan tänäänkin liikenteessä.
– Se on se perinteinen. Aina kun ensimmäiset lumisateet tulevat, niin niitä valitettavasti aina näkyy. Niin kuin tänäänkin.
Lukuisia kesärenkailla törttöileviä lumikaaoksessa
Myös kesärenkaiden kanssa lumessa sutivia autoja on tullut poliisin tietoon.
– Niin uskomattomalta kun se kuulostaa, niin näitä on tullut. Ei yhtä tai kahta, vaan lukuisia, mikä on todella huolestuttavaa. Ja on aiheutunut myös onnettomuuksia tästä johtuen.
Kontola painottaa, että tällaisella säällä kesärenkailla ei missään nimessä saa lähteä liikenteeseen.
Kontola ihmettelee myös, että miksi joissakin autoissa ei ole takavalot päällä, vaikka sää on erittäin kehno.
– Minä en ymmärrä, miksi se on niin hankalaa, kun tieliikennelaki tällaisella kelillä velvoittaa, että takavalot ovat päällä.
Kontolan mukaan aina ajoon lähtiessä pitäisi tarkastaa, että valot ovat päällä
Poliisi seuraa säätilanteen kehittymistä
Kontola kertoo, että poliisi seuraa sääennustuksia ja tarvittaessa partioita siirrellään valvontatehtävistä hoitamaan liikenneonnettomuustehtäviä.
– Ja jos tilanne menee oikein huonoksi, niin sitten soitellaan ihmisiä lisää töihin tai pyydellään lähipiireistä apua.
Myös huomisesta säästä on tämän hetkisten tietojen mukaan tulossa haastava.
– -Suosittelen, että jos on mahdollista jäädä etätöihin, niin jos ei ole ihan pakko lähteä ajamaan niin ei kannata lähteä. Ja jos lähdetään, niin turvavälit on oltava kunnossa ja nopeudet kelin mukaiset. Ei ajeta yhtä kovaa, kuin rajoitus sallii, vaan kelin mukaisesti.
Myös turhia kaistanvaihtoja ja ohituksia on Kontolan mukaan syytä välttää.