Long drink eli tuttavallisemmin lonkero kävi joulukuussa Alkoissa kaupaksi 57,9 prosenttia toissavuoden joulukuuta vähemmän. Myynnin romahdusta selittää uusi alkoholilainsäädäntö.
Joulukuussa 2018 long drinkiä myytiin Alkon myyntitilastojen mukaan yhteensä 222 000 litraa.
Pudotusta tapahtui myös lukuisissa muissa tuoteryhmissä. Siiderien myynti tippui Alkoissa 27,6 ja oluiden 33,9 prosentilla. Tummat lageroluet kasvattivat joulukuussa ainoana olutryhmänä myyntiään joulukuuhun 2017 verrattuna.
Käytännössä myyntilukujen laskua selittää uusi alkoholilaki, jonka myötä entistä vahvemmat alkoholijuomat, kuten vahvat lonkerot ja nelosolut, saapuivat ruokakauppojen hyllylle.
Yhteensä alkoholijuomien myynti väheni Alkossa 10,3 prosentilla.