Alkon helmikuun kokonaismyynti laski reilut seitsemän prosenttia edellisvuoteen verrattuna, Alko kertoo tiedotteessaan.
Yllä olevalla videolla lisää alkoholilain muutoksesta.
Alkoholilain muutos vaikutti Alkon toimintaympäristöön alkuvuodesta 2018. Long drinkien ja vahvempien oluiden myynti mahdollistui Alkon ohella yli 5 300 myyntipisteessä. Lakimuutos näkyy Alkon myynnissä selvästi viime vuoteen verrattuna.
Long drink -juomien myynti laski Alkon mukaan helmikuussa 43 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Oluiden myynti laski puolestaan 28 prosenttia ja siidereiden 18 prosenttia.
Koko litramyynti laski helmikuussa 7,8 prosenttia ja tammikuussa myynti laski 7,5 prosenttia. Yhtiö huomauttaa kuitenkin, että tammi- ja helmikuun perusteella on vielä varhaista arvioida koko vuoden myyntiä.
Tuoteryhmistä roseeviinien ja joidenkin viskiryhmien myynti kasvoi vuoden takaiseen verrattuna. Glögin myynti oli 15 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa, mihin kylmä ja kirpakka talvisää luultavasti vaikutti.
Lähde: Alko