Ruotsalaisvalmistajan tuorein dieselmoottorisukupolvi saattaa jäädä sen viimeiseksi.
Muiden autovalmistajien tapaan myös Volvo on työskennellyt kovasti pienentääkseen dieselmoottoreidensa typenoksidi- ja hiilidioksidipäästöjä. Nyt insinöörien ponnisteluista aiheutuvat kustannukset ovat kuitenkin karkaamassa liian korkeiksi.
Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson on antanut ymmärtää saksalaisen Frankfurter Allgemeine -sanomalehden haastattelussa, ettei yhtiö enää kehitä uusia dieselmoottoreita. Hän kuitenkin myöntää, että polttoainepiheillä dieseleillä on vielä tällä hetkellä merkittävä rooli päästötalkoissa.
Samuelsson kertoi, että nykyisiä moottoreita tullaan parantelemaan päästörajojen tiukentuessa, mutta täysin uutta sukupolvea ei tulla näkemään. Hän uskoo Volvon nykyisten dieselmoottoreiden riittävän pitkälle ja pysyvän tuotannossa todennäköisesti vuoteen 2023 asti.
Eurooppalaisten autovalmistajien koko malliston keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen on pudottava nykyisestä 130 grammasta kilometrillä 95 grammaan kilometrillä vuoteen 2021 mennessä.
Ei ole yllätys, että Volvo aikoo panostaa yhä enemmän sähkö- ja hybriditeknologiaan. Sen ensimmäistä täyssähköautoa odotetaan markkinoille vuonna 2019.
***
2:05