"Lottovoitto Rovanperälle ja Lapille" – tuoreet tiedot Ruotsista enteilevät MM-rallin suomalaisjuhlia

Kalle Rovanperä testaa Ruotsin MM-rallia varten – "Ei ollut tunturireissu mennyt hukkaan" 7:47
Toyota-tähti Kalle Rovanperä testasi viime viikolla Ruotsin MM-rallia varten – "Ei ollut tunturireissu mennyt hukkaan."

Toyotan Kalle Rovanperä lähtee loppuviikolla ajettavaan Ruotsin MM-ralliin selkeänä ykkössuosikkina ja Hyundain Esapekka Lappi vahvana palkintoehdokkaana, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko arvioi. Vilkaisu Uumajan seudun sääennustuksiin tuo lisää ilonaiheita suomalaistähdille. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Sekä Rovanperä että Lappi avaa MM-kautensa Ruotsissa. Vain osan kalenterista ajavat suomalaiset hyötyvät lumirallissa Monte Carlon avauskisan väliin jättämisestä, sillä he kaasuttelevat perjantaipäivän vajaat 110 erikoiskoekilometriä WRC-autoletkan hännillä. 

Sora- ja lumirallien luonteeseen kuuluu se, että keulassa starttaavat joutuvat "auraamaan" tieltä mahdollista irtosoraa ja -lunta. 

– Jos viikolla sataa lunta, ja vaikka se tie aurataan, niin siinä on se lumipöpperö pinnassa. Silloin tie puhdistuu ihan älyttömästi takana tuleville, asiantuntija Riku Tahko luonnehtii. 

Maanantain sääennusteiden perusteella Tahkon kommentista voidaan jättää "jos" pois laskuista, sillä Uumajan seudulle ennakoidaan jopa yli 20 sentin lumisysäystä tiistaista perjantaihin ulottuvan saderintaman aikana. Tätä seuraa selkeämpi viikonloppu.  

– Voi sanoa, että jo tuo on lottovoitto Rovanperälle ja Lapille. Tuo auttaa todella paljon, Tahko lisää lumisateesta. 

Perjantaina ajetaan kahdesti muun muassa reilun 28 kilometrin mittainen Flodan erikoiskoe. Sen kohdalla päästään kisan toiseen puheenaiheeseen, renkaisiin ja niiden säästelemiseen.  

– Se on iso erikoiskoe. Siinä pitää pitää huolta myös renkaista, varsinkin toisella ajokerralla. 

Luminen tie puhdistuu jokaisen auton myötä, ja lopulta tien jäinen pinta antaa periksi. Tämän jälkeen ajoväylälle nousee soraa. Kun rengas kuumenee liikaa, ensin lähtevät nastat ja lopuksi mahdollisesti koko renkaan pinta. 

Näin kävi Lapille vuosi sitten – ja juuri kyseisen Flodan pätkän toisella vedolla. Pirellin kumit nousivat kisan aikana isoksi puheenaiheeksi. Rengasvalmistajan johto piti ongelmien syynä tallien ja kuskien valitsemia liian alhaisia rengaspaineita sekä tielle noussutta soraa.  

– Kesärenkaille on kyllä tapahtunut noin, mutta että piikkirenkaista lähtee pinta. Aika uusi juttu minulle, Lappi murjaisi tuolloin. 

– Katastrofi. Minun mittapuullani ei pitäisi olla mahdollista, että renkaat räjähtävät suorilla, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa täräytti. 

"Myrskyvaroitus muille"

Rovanperällä ja Lapilla on siis näillä näkyminen iso lähtöpaikkaetu puolellaan perjantaina. Mutta mitä heiltä voi odottaa sijoituksellisesti ja vauhdillisesti? 

– Rovanperä on silminnähden levänneen oloinen, ja aika kova isku päällä. Tunturirallin vauhti oli pieni myrskyvaroitus muille. Hän näytti, että hän on valmistautunut hyvin, Tahko aloittaa. 

Toyota kilpaili Ruotsin olosuhteita hyvin vastaavassa Tunturirallissa kahden auton voimin (Rovanperä ja Elfyn Evans), kun taas Hyundai jätti oivan testimahdollisuuden väliin. Tahko jakaa tämän suhteen muun muassa Toyota-tallipomo Jari-Matti Latvalan hämmästelyt

– Jos he ovat nyt sahanneet sitä omaa Jämsän-pätkää edestakaisin, niin se ei kyllä ole olosuhdetreeninä paras mahdollinen. Lapilla ottaa varmasti vähän aikaa kisan alusta, että pääsee rytmistä kiinni, Tahko toteaa. 

Asiantuntijan mukaan Rovanperän ainoat mahdolliset haastajat tulevat kuitenkin korealaismerkin tiimistä. 

Ott Tänakillä riittää taito ja vauhti siihen. Hän osaa lumirallin hyvin.

– Miksei tietysti Lappi myös, sillä hän on aina ollut hyvä lumikuski. Mutta menettääkö hän siihen alkukisaan liikaa hakiessaan tuntumaa? Lappi pystyy varmasti ajamaan pohja-aikoja tuossa kilpailussa, Tahko pyörittelee. 

Asiantuntija iskeekin Lapille tiukan tavoitteen suhteessa MM-sarjaa johtavaan Hyundain Thierry Neuvilleen, joka lähtee auraamaan tietä perjantaina. 

– Jos lähtöluetteloa katsoo, niin palkintosija on oltava Lapille vähimmäistavoite. Jos hän ei pysty Tänakia kukistamaan, eikä hän varmasti saakaan olla se nopein Hyundai, niin vauhdillisesti hänen on annettava tulitukea Tänakille ja oltava nopeampi kuin Neuville – ja vieläpä reilusti perjantaina lähtöpaikan takia.

Yksi kysymysmerkki Lapin kohdalla on viime kaudella saldoa pilanneet lukuisat isot virheet. 

– Toivottavasti hän on saanut kovalevyn resetoitua pään sisällä, sillä sitten ajamisesta ei tule mitään, jos pelkäät ulosajoa koko ajan. 

Lappi ei aja tällä kaudella mestaruudesta, mutta tallin "kolmoskuskin" roolissa varmana pisteidentuojana on omat haasteensa – varsinkin nyt, kun suomalaisen lähtöpaikka edellyttäisi huippuvauhtia. 

– Balanssi sen kanssa, että ajat perjantain varmasti niin, että olet tiimin kolmoskuski, mutta ajat passailematta liikaa. Se on rallikuljettajalle varmasti vaikein mahdollinen tapa tehdä suoritusta. Jos Lappi saisi suitset itseltään irti, niin kisaan olisi varmasti paljon helpompi asennoitua, Tahko summaa suomalaisasetelmat. 

WRC2-luokassa huima mielenkiinto

Viikonlopun suurin mielenkiinto kohdistuu luonnollisesti WRC-kuskeihin, kun Rovanperä ja Lappikin ovat nyt mukana. Suomalaisia on kuitenkin muutenkin vahvasti esillä. 

– Se on ainakin itselleni sellainen kisa, jossa sivusilmä seilaa läpi koko viikonlopun. Äärimmäisen mielenkiintoinen kilpailu, Tahko hehkuttaa. 

– Kaikki nopeimmat nuoret suomalaiset ovat mukana, asiantuntija jatkaa viitaten muun muassa Sami Pajariin, Emil Lindholmiin, Joona Lauriin, Mikko Heikkilään ja Roope Korhoseen.

Heistä Pajari, Heikkilä ja Korhonen kaasuttelevat Toyotan uudella Yaris Rally2 -autolla. Se sai ensikasteensa "Montessa" Pajarin alla, ja Tunturirallissa sellaisen ratissa olivat muun muassa Heikkilä ja Korhonen.  

– Nyt se sitten oikeasti mitataan, Tahko linjaa viitaten suurta kiinnostusta asiakkaissa herättäneeseen uuteen Toyotaan. 

Lindholm (Hyundai), Oliver Solberg (Skoda) ja Nikolai Griazin (Citroën) heittävätkin Toyota-kuskeille Ruotsissa kovan testin. 

Ruotsin MM-ralli starttaa torstaina. Testierikoiskoe alkaa kello 10.01 ja Uumajassa ajettava lyhyt EK1 kello 20.05.  

Lue myös:

    Uusimmat