Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr sanoo pitävänsä Germanwingsin turmaa traagisena yksittäistapauksena. Hän sanoo luottavansa yhtiön lentäjiin ja lentäjien koulutusohjelmaan.
– Aiomme kuitenkin asiantuntijoiden kanssa miettiä asioita, mitä voimme tehdä turvallisuuden suhteen paremmin, mutta korostan, että olemme vuosikymmeniä kehittäneet lentoturvallisuutta määrätietoisesti yhteistyössä viranomaisten kanssa, Spohr sanoi tiedotustilaisuudessa.
Toimitusjohtajan tiedossa ei ole syytä, mikä on voinut johtaa perämiehen tekoon. 28-vuotias Andreas Lubitz oli hyväksytty koulutusohjelmaan psykologisten testien jälkeen.
Hänet testattiin uudelleen, kun hän palasi koulutukseen muutaman kuukauden mittaisen tauon jälkeen.
– Mikään maailman turvallisuusjärjestelmä ei voi torjua kaikkea.
Toimitusjohtaja sanoi, ettei hän pidä turmaa itsemurhana.
– En ole juristi. Mutta jos ihminen surmaa itsensä ja 149 muuta ihmistä, ei sitä pidä kutsua itsemurhaksi.
Ohjaamosta poistuminen säännöissä
Myös Lufthansa vahvistaa, että kapteeni oli jättänyt ohjaamon hetkeksi eikä hän päässyt enää takaisin. Syiksi hän arvelee joko sitä, että kapteeni on näppäillyt ovikoodin väärin tai sitten Lubnitz ei ole päästänyt kapteenia takaisin. Muulla miehistölläkin on mahdollisuus käyttää varakoodia ohjaamon oven avaamiseen, mutta ohjaamossa oleva pilotti voi estää oven avaamisen.
– Lentäjien välillä on käyty teknistä keskustelua, ja sitten kapteeni on todennut 8 000 metrin korkeudessa, että lentoperämiehellä on nyt vastuu kun hän poistuu ohjaamosta, Spohr kertaa koneen mustan laatikon äänitallenteesta saatuja tietoja.
Spohr painotti, että Lufthansa kouluttaa Germanwingsin lentäjät samalla tavalla kuin omansa ja huoltaa koneet samalla tavalla.
– Tänään ei ole kuitenkaan oikea päivä keskustella Lufthansan ja sen sisaryhtiöiden strategisesti tulevaisuudensuunnitelmista, toimitusjohtaja muistutti.
Spohrin mukaan yhtiö on keskustellut jo taloudellisesta korvauksista uhrien omaisille.
– Teemme velvollisuutemme. En voi vielä puhua korvausten suuruudesta.