Germanwings-yhtiön turmakoneen lentäjä poistui koneen ohjaamosta ennen onnettomuutta, uutisoi New York Times.
Lentäjä yritti myöhemmin päästä takaisin sisälle ohjaamoon siinä onnistumatta.
Asia selviää ohjaamon ääninauhasta, josta lehdelle kertoi tutkinnassa mukana oleva sotilasviranomaislähde.
Ääninauhan perusteella lentäjä yritti ensin koputtaa oveen ja lopulta hajottaa sen. Sisältä ei kuitenkaan koskaan kuulunut vastausta.
Lähteen mukaan on epäselvää, miksi toinen lentäjä poistui ohjaamosta. Ääninauha ei anna vastauksia ohjaamoon jääneen lentäjän toiminnasta tai olotilasta ennen törmäystä.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu on sanonut MTV:lle, että henkilökunnalla on mahdollisuus päästä sisälle ohjaamoon hätätilanteessa "tietyin menettelyin", vaikka matkustamon ja ohjaamon erottaa niin sanottu turvaovi.
Radiohiljaisuus vaivaa tutkijaa
Onnettomuuden suuria kysymyksiä on ollut, miksi lentäjät eivät kommunikoineet lennonjohdon kanssa, kun koneen korkeus alkoi pudota. New York Timesin haastattelema tutkinnassa mukana oleva ranskalaisvirkamies pitää radiohiljaisuutta häiritsevänä seikkana.
Hänen mukaansa se saattoi johtua siitä, että lentäjät menettivät toimintakykynsä esimerkiksi ohjaamon paineen menetyksen seurauksena. Toisaalta ei voida sulkea pois sitä vaihtoehtoa, että hiljaisuus oli harkittu päätös.
– Minusta se vaikuttaa hyvin oudolta, että koneen korkeus putoaa pitkään tavallista vauhtia, eikä kukaan puhu mitään, nimettömänä puhuva virkamies pohtii lehdelle.
Hänen mukaansa onnettomuudelle ei ole toistaiseksi löydetty teknisestä syystä johtuvaa selitystä.
– Siksi meidän pitää huomioida se mahdollisuus, että kyseessä oli harkittu teko.