Luitko tästäkin jutusta pelkän otsikon? Facebook alkaa pian varoitella aiheesta

0:35img
Nämä Facebook-tyyppit jokainen tunnistaa – löydätkö itsesi tai ystäväsi joukosta?
Julkaistu 11.05.2021 19:01

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Tulevaisuudessa saatat saada huomautuksen Facebookilta, jos painat uutisen alla jako-nappia lukematta itse uutista.

Luitko Facebookissa bongaamastasi uutisartikkelista pelkän otsikon, mutta päätit silti jakaa sen? Somejätti aikoo valistaa käyttäjiään siitä, että uutiset pitäisi lukea kokonaan pelkän otsikon vilkaisemisen sijaan, kertoo The Verge.

Lue myös: Sometilinsä poistaneet kertovat, jäävätkö oikeasti mistään paitsi: "Elämäni paras päätös"

Huomauttaa uutisen jakamisesta lukematta

Facebook alkaa testata pop-up-ilmoitusta, joka muistuttaa uutisten lukemisen tärkeydestä. Jos henkilö painaa jakonappia julkaisun alla avaamatta itse uutisartikkelia, hän saa nähtäväkseen huomautuksen.

Huomautuksessa kerrotaan, että artikkelin jakaminen sitä lukematta voi tarkoittaa, että jakajalta "menee ratkaisevia faktoja ohi". Artikkelin voi ilmoituksesta huolimatta edelleen jakaa lukematta.

Nappi on osa Facebookin jatkuvaa väärän tiedon ja valeuutisten vastaista taistelua. Aiemmin somejätti on jo suitsinut julkaisuja, joissa esimerkiksi hehkutetaan niin sanottuja ihmehoitoja.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Lue myös: "Miljoonille käyttäjistä Facebookista on tullut internet" – moni haluaisi jättää Facebookin, muttei kykene siihen

Ideaa testataan vasta osalla käyttäjistä

Idea ei ole uusi: Twitter on testannut samaa ominaisuutta jo vuonna 2020.

Facebookin testikierroksella pop-upin saa nähtäväkseen maailmanlaajuisesti kuusi prosenttia sivua Android-alustalla käyttävistä käyttäjistä.

Lue myös: Jopa kuusi kymmenestä jakaisi tämänkin artikkelin lukematta – sorrutko sinäkin siihen?

Katso myös: Näyttävätkö kaikki kaverisi jo animaatiohahmoilta? Näin luot itsellesi Facebook-avatarin!

0:39img

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: Twitter.com/fbnewsroom, Theverge.com

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media