Suomenlahdella luotsiveneonnettomuudessa kuolleiden kahden työntekijän kollega on julkaissut työkavereistaan koskettavan muistokirjoituksen Finnpilotin Luotsin blogissa.
– Olemme raskain mielin, koko Finnpilotin henkilökunta, alkaa kirjoitus.
Kaksi ihmistä kuoli Finnpilot-yhtiön luotsiveneen kaaduttua Suomenlahdella Porvoon majakan eteläpuolella viime viikon perjantaina. Sukeltajat löysivät kutterinhoitajat uponneesta luotsiveneestä kuolleina.
– Kyseinen työtehtävä oli täysin rutiininomainen. Ei mitään erikoista sään suhteen, ja kaikki muutenkin ihan arkipäiväistä. Kaverit olivat olleet vastaavalla keikalla samalla veneellä, samassa säässä ja saman laivan kyljellä sata kertaa ennenkin. Ja sitten tapahtuu täysin yllättäen onnettomuus, jota kukaan ei voinut kuvitella tapahtuvaksi, työkaveri kirjoittaa.
Finnpilotin mukaan veneiden tuotekehityksessä on tehty yhteistyötä valmistajien kanssa vuosia, ja veneet ovat olleet uusia. Kirjoittaja toivoo, että onnettomuustutkinta tuo selityksen onnettomuuden syylle, että jatkossa vastaavanlaiset onnettomuudet voidaan ehkäistä.
Kirjoitus päättyy koskettaviin sanoihin.
– Selitykset eivät tuo kuitenkaan takaisin kahta työtoveriamme. Otan osaa omaisten suureen suruun. Levätkää rauhassa, luonnikkaita myötäisiä tyynemmillä merillä.
Hiljainen hetki työkavereiden muistolle
Finnpilotin työtoverit kunnioittivat menehtyneiden työkavereidensa muistoa maanantaina minuutin hiljaisella hetkellä kello 12.
Yhtiö tiedottaa, että se on tarjonnut työntekijöilleen heti alkuviikosta kriisiapua luotsiasemilla, jolloin he ovat voineet keskustella terveyshuollon henkilöiden kanssa. Finnpilotin mukaan kriisiapua jatketaan niin pitkään kuin työntekijät sitä tarvitsevat.
– Olemme saaneet runsaasti osanottoviestejä, joista on koko henkilöstölle suuri tuki, kiittää yhtiön toimitusjohtaja Kari Kosonen tiedotteessa.
Vene nostetaan seuraavien viikkojen aikana
Finnpilot, Onnettomuustutkintakeskus Otkes ja Suomen ympäristökeskus Syke suunnittelevat parhaillaan uponneen veneen nostoa. Yhtiö kertoi maanantaina käyneensä onnettomuutta läpi veneen valmistajan kanssa.
Vene nostetaan Otkesin luvalla ja ohjauksessa, ja toimintaa valvoo Syke. Yhtiön mukaan nosto tehdään seuraavan kahden viikon aikana, mikäli säät sallivat.
– Nosto tällä kelillä ja tuosta syvyydestä on haastava ja siinä ei oteta riskejä, tiedotti yhtiön kuljetusjohtaja Aki Marjasvaara maanantaina.
Juttua täydennetty kahdella viimeisellä kappaleella kello 12.12. Otsikkoa ja tekstiä korjattu kello 13.23: Kyseessä on yhden työkaverin blogikirjoitus.