Miksi merivartioston partiovene ajoi saarten välisessä matalikossa karille myöhään illalla juhannuspäivänä? Sitä selvittävät Onnettomuustutkintakeskus ja Itä-Uudenmaan poliisi.
Merivartioston kolmihenkinen partiovene ajoi lauantaina hieman kello kymmenen jälkeen illalla Loviisassa karille tuhoisin seurauksin.
Yksi miehistön jäsenistä jäi loukkuun uppoavaan veneeseen ja kuoli myöhemmin Helsingissä Meilahden sairaalassa.
MTV Uutiset koosti turmasta seitsemän keskeistä kysymystä, joihin vastasi merivartioston apulaiskomentaja, komentaja Mikko Simola.
Lue myös: Vain keula enää pinnalla – tältä näyttää kovan kohtalon kokenut partiovene Loviisan turmapaikalla
Millaisessa kohdassa onnettomuus tapahtui merenkulullisesti?
Partiovene ajoi karille Loviisan edustalla saarivälikössä, Keipsalon ja Lindholmenin saarten välisellä alueella. Onnettomuuspaikan välittömässä läheisyydessä ei ole rantaa.
Veneen pohja osui karikkoisella alueella kiviin, jonka seurauksena pohjaan tuli vuoto.
Vene alkoi täyttyä vedestä nopeasti, ja se upposi perä edellä. Vain keula jäi pinnalle näkyviin.
Simolan mukaan kokeneet merivartijat ovat tietoisia siitä, että kesäkuumalla korkeapaineen aikaan vedenkorkeus on tavanomaista matalammalla. Matalapaineen aikaan tilanne on toinen.
– Kyllä tällainen seikka on ollut heidän tiedossaan.
Sääolosuhteet eivät olleet onnettomuushetkellä poikkeukselliset.
Lisää aiheesta: Merivartija kuoli partioveneen upottua Suomenlahdella
Kulkiko vene poikkeuksellista kulkureittiä?
Loviisan Sanomien tietojen mukaan partiovene ajoi merenkulkumerkin pohjoispuolelta – eli väärältä puolelta – ja törmäsi kovalla nopeudella matalikossa sijaitsevaan petolliseen kiveen, jonka olemassaolosta paikalliset merenkulkijat ovat hyvin tietoisia.
Komentaja Simola ei kommentoi veneen tarkkaa kulkureittiä, mutta puhuu partioveneiden reittivalinnoista yleisellä tasolla
– Yleisesti ottaen merivartiosto toimii väylillä ja niiden ulkopuolella tarpeen mukaan. Ei ole siis mitenkään mullistavaa, että tehtävästä riippuen partiovene operoisi myös väylien ulkopuolella, Simola sanoo.
Lue myös: MTV Uutiset seuraa juhannuksen tapahtumia – lue tästä viimeisimmät käänteet
Edelsikö karilleajoa takaa-ajotilanne?
Rajavartiolaitoksen tiedossa ei Simolan mukaan ole tällaista tehtävää.
Loviisan Sanomien saamien silminnäkijähavaintojen mukaan näin saattoi kuitenkin olla.
– Paikallinen veneilijä oli ajanut karikon keskeltä kulkevaa epävirallista reittiä pitkin ja partiovene kohtalokkaasti siitä hieman sivussa, LS kirjoittaa.
Miten tuttu alue oli merivartijoille?
Veneessä oli onnettomuushetkellä kolmihenkinen partio. Kaksi heistä pääsi pelastautumaan uppoavasta veneestä. Kolmas uppoavaan veneeseen jäänyt merivartija kuoli myöhemmin sairaalassa, jonne hänet vietiin kopterilla.
Komentaja Simola kertoo MTV:lle, että Suomenlahden alue oli veneen työntekijöille hyvin tuttu.
– He olivat kokeneita merivartijoita ja tottuneet liikkumaan erilaisilla veneillä Suomenlahden alueella. Heillä on runsaasti kokemusta merivartiotehtävistä, hän sanoo.
Rajavartiolaitos ei ole tarkemmin yksilöinyt miehistön työhistoriaa koskevia tietoja.
Lue myös: Merivartija kuoli partioveneen upottua Suomenlahdella
Millaisissa tilanteissa Turva-partiovenettä käytetään?
Kyseessä on vartiolaiva Turvan partiovene, jota käytetään tarpeen mukaan erilaisissa merivartiointitehtävissä.
– Tässä tapauksessa kyse oli normaalista juhannuksen vesiliikennevalvontapartiosta, jonka tyypilliset tehtävät liittyvät meripelastukseen ja rajavalvontaan, Simola kertoo.
Vartiolaivalla on kaksi miehistöä, joihin kuuluu kumpaankin noin 20 jäsentä. Partioveneen jäsenet olivat osa miehistöä, joka aloitti päivystysvuoronsa ennen juhannusta viime viikolla.
Lue myös: Sipoon merimiinaepäily paljastui vaarattomaksi harjoitusmiinaksi
Oliko onnettomuudella silminnäkijöitä?
Asiasta ei ole viranomaisvahvistusta, mutta komentaja pitää mahdollisena, että silminnäkijöitä voi olla.
– Voisi olettaa, että saaristossa on tuohon aikaan ollut liikkeellä muitakin henkilöitä.
Miten onnettomuuden tutkinta etenee?
Oikeusministeriön yhteydessä toimiva Onnettomuustutkintakeskus on käynnistänyt tapauksesta tutkinnan ja selvittää turmaan johtaneita syitä. Turvallisuustutkinnassa selvitetään onnettomuuksiin lliittyvien tapahtumien kulku, syyt ja seuraukset sekä pelastustoimet ja viranomaisten toiminta.
Tutkinta-ajat venyvät tavanomaisesti useisiin kuukausiin.
Merivartijan kuolemansyytutkinnasta vastaa Itä-Uudenmaan poliisi.
– Autamme ja tuemme muita viranomaisia tapahtumapaikkatutkinnassa parhaamme mukaan, Simola sanoo.
Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Tiina Bieber kommentoi tänään aamupäivällä MTV Uutisille, että tutkinta onnettomuuspaikalla on käynnistetty.
Tutkinnan keskeneräisyyden vuoksi Otkes ei toistaiseksi antanut tapauksen edistymisestä tarkempia tietoja.