Liikenneverkon rahoittamiseksi kerättäisiin liikenneministeriön (LVM) esityksen mukaan tien käyttäjiltä aikaan perustuvia maksuja, jotka eivät vaatisi paikannusta. Maksut voisivat olla kuukausi- tai vuosimaksuja.
Palveluoperaattorit voisivat myös tarjota kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja. Silloin käyttäjän tulisi hyväksyä ajoneuvon paikantaminen, jotta tiedetään, liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön, kunnan tai yksityisen omistajan tiellä.
Liikenneverkkoyhtiö uudelle yhtiölle vuonna 2018
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) ehdottaa, että Suomeen perustettaisiin valtion erityistehtäväyhtiö hallinnoimaan valtion tieverkkoa. Liikenneviraston hallinnoima tieverkko siirrettäisiin sille ensi vuoden alusta.
Omistajuus jakautuisi niin, että valtiolla on 65 ja maakunnilla 35 prosenttia. Tehtävinä olisi valtion tieverkon kunnossapito, korjaukset ja kehittäminen. Toimintaa rahoitettaisiin keräämällä maksuja liikenneverkon käytöstä. Samalla alennettaisiin auto- ja ajoneuvoveroja.