Postin työtaisteluun liittyvät tukilakot ovat laajenemassa ensi maanantaina. Esimerkiksi Merimies-Unionin jäsenet eivät työskentele Suomen lipun alla seilaavissa aluksissa.
Tullin tilastojohtajan Olli-Pekka Penttilän mukaan lakolla voi olla laajoja vaikutuksia, sillä Suomen viennistä noin 80 prosenttia kulkee meriteitse.
– Tosin pitää muistaa, että vientialuksista vain noin 20 prosenttia on suomalaisia aluksia. Ulkomaankauppaan suurempi vaikutus olisi sillä, jos alusten lastaaminen loppuisi satamissa, sanoo Penttilä.
Merikuljetusten viennin arvo vaihtelee hieman, mutta se on päivätasolla runsaat 100 miljoonaa euroa. Suomen lipun alla seilaavilla aluksilla viennin arvo on noin 30 miljoonaa euroa päivässä. Tuonnissa kotimaisten laivojen osuus on suurempi.
Tukilakon piirissä Suomen lipun alla seilaavat alukset
Merimies-Unionin maanantain toimet vaikuttaisivat toteutuessaan ulkomaanliikenteessä oleviin Suomen lipun alla liikennöiviin laivoihin. Niitä ovat esimerkiksi Silja Linen ja Viking Linen alukset. Lisäksi satamiin jäisivät lasti- ja ropax-rahtialukset.
Satamissa auto- ja kuljetusalan työntekijäjärjestö AKT on puolestaan tukenut PAU:n järjestämää työnseisausta julistamalla ahtaajien ylityö- ja vuoronvaihtokiellon.
Suomen tavaraviennin arvo oli syyskuussa Tullin ennakkotilaston mukaan lähes 5,3 miljardia euroa. Viennin arvo oli 1,3 prosenttia suurempi kuin viime vuoden syyskuussa.
Merikuljetuksissa vienti on suurelta osin teollisuustuotteita kuten raskaita koneita ja metsäteollisuuden tuotteita. Tuonnissa merkittävä erä on raakaöljy, jota Suomi myös jalostaa uudelleen vientiin.
Useat liitot ilmoittaneet tukitoimista
Merimies-Unionin ja AKT:n lisäksi postilaisten tueksi ovat asettuneet Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Suomen Ilmailualan Unioni IAU, Rautatiealan unioni RAU ja Palvelualojen ammattiliitto PAM.
Lisäksi tukitoimiaan ovat aloittaneet Suomen elintarviketyöläiset SEL ja Sähköliitto.