Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT laajentaa postityöntekijöiden PAUn lakkoa koskevaa tukilakkoaan satamiin.
Ahtaajien tukilakko alkaa torstaina kello 6 ja päättyy lauantaina kello 6, jos Postin työehtoriitaa ei saada ratkaistua.
Tukilakon aikana työstä pidättäytyvät työntekijät, jotka tekevät työtä Satamaoperaattorien ja AKT:n välisen ahtausalan työehtosopimuksen piirissä. Tukilakon piirissä on noin 2 000 ahtaajaa.
– Kaikki ovat myötätuntotyötaistelussa mukana, jos sitä ennen tässä työriidassa ei ole saatu PAUta tyydyttävää tulosta aikaiseksi, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen STT:lle.
Piiraisen mukaan kaikki Suomen satamat hiljenevät tukilakon seurauksena kahdeksi vuorokaudeksi.
– Tarvittaessa teemme uusia tukitoimia, jos näillä ratkaisua ei vielä synny.
"Massiivisia vaikutuksia" ulkomaankaupalle
Suomen Varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström kertoo, että kahden vuorokauden ahtaajalakolla olisi "massiivisia vaikutuksia" Suomen ulkomaankaupalle. Suomen viennistä 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia kulkee laivoilla.
– Tämä tarkoittaa, että se (ahtaajien tukilakko) vaikuttaa suoraan ulkomaankaupan merikuljetuksiin sekä viennin että tuonnin osalta, Ahlström sanoo STT:lle.
Postin työehtoriidan erilaiset tukilakot ovat Alhströmin mielestä täysin suhteettomia alkuperäiseen riitaan verrattuna.
– Nyt kaikkien osapuolten pitäisi ottaa järki käteen ja ratkaista tämä riita nopeasti.
Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru kertoo, että mitä enemmän lakot venyvät, sitä enemmän niistä aiheutuu vahinkoja päivää kohden.
– Kyllä tämä aiheuttaa huomattavasti enemmän vahinkoa kuin jos tämä tulisi ihan nollatilanteessa, Mutru sanoo STT:lle.
AKT:n tukitoimet ovat jo tähän mennessä vaikeuttaneet tavarakuljetuksia satamissa. AKT:n jäsenet ovat viime viikon alusta lähtien jättäneet Postin tavarat ja lähetykset käsittelemättä, mikä vaikuttaa myös satamiiin. Viime keskiviikkona tulivat voimaan AKT:n ylityö- ja vuoronvaihtokiellot, jotka tuntuvat myös satamissa.
Suomen lipun alla purjehtiva rahtiliikenne seisoo
Myös Merimies-Unioni on vähitellen lisännyt omia tukitoimiaan postilaisten PAUn työtaistelulle. Tänä aamuna Merimies-Unionin tukitoimet pysäyttivät Suomen lipun alla kulkevan rahtiliikenteen merillä.
Suomen Varustamojen mukaan Merimies-Unionin tukilakolla on suuria vaikutuksia Suomen kauppalaivastoon ja Suomen lipun kilpailukykyyn.
– Koko Suomen kauppalaivasto pannaan seisomaan niiden tullessa Suomen satamiin, samalla kuin ulkomaiset kilpailijat liikkuvat normaalisti. Näin ollen lastit sekä matkustajat ohjautuvat kilpailijoille, ulkomaisen lipun alla kulkeville aluksille, Ahlström sanoo tiedotteessa.
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n mukaan Suomen lipun alla kulkevien alusten työnseisaus kohdistuu noin kolmasosaan Suomen ulkomaankaupasta. EK:n mukaan suomalaisilla aluksilla kulkee noin 100 miljoonan euron edestä vientitavaroita joka päivä.
AKT:n ahtaajalakosta johtuva satamien hiljentyminen aiheuttaisi metsäteollisuudessa arviolta 33 miljoonan euron vientitulojen menetyksen lakkopäivää kohden, kertoo työnantajaliitto Metsäteollisuus.
Uutista päivitetty 25.11.2019 kello 13:12.