Manageri paljasti Kalle Rovanperän unelmasopimuksen – suomalaistähti saamassa ennätysrahat

6:16img
MM-rallissa käynnissä tuolileikki – minne tähtikuskit suuntaavat? Avainasemassa markkinoilla on virolaiskuski Ott Tänak.
Julkaistu 14.09.2023 05:45
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kohti toista rallin maailmanmestaruuttaan ajavalle Kalle Rovanperälle sorvataan tällä hetkellä sopimusta, joka toteutuessaan ylittää manageri Timo Jouhkin mukaan lajin kaikkien aikojen suomalaisennätyksen.

LUE MYÖS: Huhut Ott Tänakin ympärillä ottavat lisää kierroksia – virolaistähti ohjasi keskustelun toiseen aiheeseen

Rovanperän nykyinen sopimus Toyotan kanssa umpeutuu tämän kauden päätteeksi. Jatko MM-sarjaa hallitsevalla Toyotalla on todennäköinen sekä Rovanperän että tallijohdon aiempien kommenttien perusteella, mutta kuten aina, neuvotteluita käydään myös muiden tiimien kanssa.

Pitkän uran suomalaiskuskien managerina tehnyt Timo Jouhki avasi neuvotteluiden lähtökohtia MTV Urheilun haastattelussa.

– Olemme yleensä lähteneet parivuotisista sopimuksista. Ei niitä kiinteänä viitsisi pitempiä tehdä, koska sen verran tietää teknisestä kehityksestä, että kilpailukyky eri tiimeillä säilyy periaatteessa ainakin sen kaksi vuotta. 

– Optimi on kuta kuinkin kaksi vuotta ja sitten siihen voi laittaa jatkot päälle, vuosi tai pari, Jouhki taustoittaa tilannetta.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperän rinnalle povataan järisyttävää kuskimuutosta – "Annetaanko näille kahdelle luotiliivit?"

Jälkimmäisellä kommentilla Jouhki viittaa mahdollisiin optiovuosiin. Niissäkin Rovanperällä on tällä hetkellä etu puolellaan.

– Useimmiten optiot ovat tiimin käsissä. Minä olen lähtenyt siitä, että kun on haluttava tuote, jollainen Kalle on, se on meidän käsissämme, Jouhki sanoo.

Tommi Mäkisen Suomen ennätys vaarassa

Rovanperän markkina-arvo on maailmanmestarina nyt tapissaan, mikä antaa myös Jouhkille varsin hyvät valttikortit sopimusneuvotteluihin. Hän nostaa tekemistään sopimuksista tähän asti suurimmaksi Tommi Mäkisen vuonna 2002 neuvotellun Subaru-sopimuksen. Sen arvo ylitti rahassa jopa Mäkisen aiemman Mitsubishi-sopimuksen, joka toi puuppolalaiselle neljä miljoonaa puntaa eli noin kuusi miljoonaa euroa vuodessa.

Tuon suomalaisennätyksen Jouhki uskoo nyt rikkoutuvan tai vähintään samalle tasolle myös Rovanperä on nousemassa.

– Varmastikin näin on. En voi mistään summista sanoa, mutta kyllä hänelle ihan hyvä sopimus on tarjolla, Jouhki vertaa.

16.1.608843

Tommi Mäkinen sai Subarulta 2002 Suomen tähän asti kalleimman kuljettajasopimuksen.

Jo Juha Kankkusen uran alkuajoista asti rallimanagerina toiminut Jouhki on hyvin perillä kuskeille maksetuista palkkioista. Siksi hänelle on turha syöttää pajunköyttä neuvotteluissa.

– Minullahan on ihan täysi tilasto olemassa siitä, mitä kukin on saanut tietenkin minun kuskeistani ja selkeä käsitystä myös, mitä muut ovat saaneet. 

– Pystyn ihan selkeästi sanomaan, että se on kuulkaa näin. Ne ovat neuvottelukysymyksiä, mutta yleensä päästään aika lailla niihin lukemiin, joista on lähdetty liikkeelle tai mitkä ovat järkevästi motivoitavissa, Jouhki toteaa.

Kalle Rovanperän sopimustilanteesta lisää syksyn ensimmäisessä pitkässä Tulosruudussa torstaina kello 22.25.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli