Jari-Matti Latvala yrittää saavuttaa vakituisen kuskipaikan rallin MM-kaudelle 2021 ajamalla muutamia yksittäisiä kisoja tulevana vuonna. Suomalaiskuskin managerin työt jättänyt Timo Jouhki pitää tätä mahdollisuutta pienenä.
Vuosi 2019 on ollut äärimmäisen raskas Latvalalle. Siviilipuolen ongelmien lisäksi MM-sarjasta irtosi vain seitsemäs sija ja samalla Latvala jäi ilman osakilpailuvoittoa ensi kertaa sitten vuoden 2007.
Kaiken kukkuraksi hän jäi ilman vakituista paikkaa ensi kaudelle, kun Ott Tänakin lähtö Toyotalta mylläsi kuskimarkkinat täysin.
– Kaikessa ammattiurheilussa mennään sen mukaan, että mitkä ovat viimeisimmät tulokset ja suoritustaso. Sama se on vaikka jääkiekossa: jos pelaat huonon kauden huonoilla tilastoilla, uutta sopimusta ei välttämättä tulekaan. Tämä on ehkä vielä raaempi laji siinä mielessä, että paikkoja on vähän, Jouhki kommentoi Latvalan tilannetta.
LUE MYÖS: Manageri: Kalle Rovanperä hyötyi Tommi Mäkisen jokerikortista – naulasi samalla huhut toisesta suomalaiskuskista: "Hän ajaa siellä"
Nyt Latvala yrittää kerätä rahoitusta yksittäisiin kisoihin, jotka hän ajaisi Toyotan kalustolla. Jouhki ei ole enää tässä 34-vuotiaan tuurilaisen apuna.
– Minun roolini on aina ollut hoitaa viralliset tallihommat. Nostan kuskin ylös (MM-sarjaan) ja niin poispäin. Olemme tehneet Jari-Matin kanssa niin monta vuotta duunia, että se (rahoituksen kerääminen) ei ole enää vaihtoehto.
– Jos hänelle tulee tilanne, että olisi mahdollisuus päästä johonkin talliin kaudelle 2021, niin kyllä minä autan. Mutta sopimusta meillä ei ole voimassa, 68-vuotias Jouhki selvittää.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Kuinka todennäköisenä pidät Latvalan paluuta kaudelle 2021?
– Mahdollisena, mutta en todennäköisenä.
– Uskoisin, että hän ajaa tulevalla kaudella kaksi kisaa, mahdollisesti kolme, Jouhki lisää.
Tänakin leirin toiminta ihmetytti
Mestarikuski Ott Tänakin lähtö Toyotalta Hyundaille oli loppukauden ylivoimaisesti suurin puheenaihe. Virolaiskuski ja hänen managerinsa Markko Märtin miettivät pitkään seuraavaa siirtoaan, ja sopimus julkistettiin vasta kauden viimeiseksi kisaksi lopulta jääneen Espanjan MM-rallin jälkeen.
– Seurasin sitä (siirtosaagaa) sekavin ajatuksin. En pitänyt Tänakin siirtymistä todennäköisenä, sillä järkevin ratkaisu olisi ollut mielestäni jatkaa Toyotalla. Yleensä se on niin, että mestaruustallissa on hyvä jatkaa, Jouhki toteaa.
Tänak ja Märtin kommentoivat värikkäästi sopimusneuvottelujen etenemistä ja kritisoivat myös suomalaistahoja – mukaan lukien Jouhkia.
– Jouhkin edellinen maailmanmestari oli viime vuosisadan puolella ja se oli Mäkinen. Sen jälkeen Marcus Grönholm tuli vastustajan leiristä ja sai mahdollisuutensa Jouhkin vastustelusta huolimatta. Myöhemmin kuljettajat ovat saaneet paikkoja vain rahalla ja lahjakkaiden kuljettajien urat on pilattu, Märtin kommentoi virolaismedialle kaksi viikkoa sitten.
Suomalaismanagerin mukaan kyseessä oli osittain väärinkäsitys, mutta Märtinin toiminta hämmästytti häntä.
– En ole mielestäni arvotellut häntä, vaan ihmettelin koko prosessia. En henkilökohtaisesti sanonut paljoakaan siitä, mitä kirjoitettiin julkisuudessa. Markko otti itse asiassa minuun yhteyttä, ja sanoin hänelle, että mistä hän tietää mitä olen sanonut, sillä se ei aina vastaa sitä mitä on kirjoitettu, Jouhki alleviivaa.
– En ollut törmännyt koskaan tällaiseen. Ja tätä juuri ihmettelin: miksi siinä (sopimuksessa) kestää niin kauan ja miksi sitä pyöritellään puolelta toiselle? Jouhki summaa.