Marimekon myynti kasvoi ulkomailla – Yhdysvalloissa yli 80 prosentin kasvu

Marimekon talven 2012 sisustusmallistoa Mars Metsään -esittelytilaisuudessa Helsingissä 20. maaliskuuta.
Marimekon talven 2012 sisustusmallistoa Mars Metsään -esittelytilaisuudessa Helsingissä 20. maaliskuuta.Lehtikuva
Julkaistu 09.05.2012 09:07(Päivitetty 17.05.2012 08:01)

Marimekko kasvatti tammi-maaliskuussa ulkomaanmyyntiään neljänneksellä viime vuoteen verrattuna.

Suurinta kasvu oli Yhdysvalloissa, yli 80 prosenttia. Myynti kasvoi kaikilla alueilla paitsi Suomessa.

Tulos ennen veroja jäi kuitenkin yli 1,1 miljoonaa euroa tappiolle. Marimekko ennakoi, että viime vuoden uudet myymälät ja jakeluverkon laajennukset kasvattavat myyntiä tuntuvasti tänä vuonna. Liikevoittoa kertyy kausivaihteluiden johdosta loppuvuodesta.

Tänä vuonna Marimekko haluaa kasvattaa myyntiään Kiinassa ja avasi viime viikolla ensimmäisen Kiinan-liikkeensä Hongkongissa. Tavoite on avata 15 myymälää Kiinassa vuoden 2016 loppuun mennessä.

Toimitusjohtaja Mika Ihamuotila sanoi olevansa toiveikas Marimekon näkymien suhteen. Vahvat panostukset kansainväliseen kasvuun jatkuvat ja edellytykset kasvattaa myyntiä ja tulosta ovat olemassa.

(MTV3 - STT)

Tuoreimmat aiheesta

Talous