Syy Felipe Massan Espanjan GP:ssä polttoaineenkulutuksen kanssa kohtaamiin ongelmiin löytyy mahdollisesti brassikuskin ajotyylistä. Asian vahvisti tallipäällikkö Stefano Domenicali.
Massa lähti Espanjassa matkaan 3,5 kiloa painavammalla bensakuormalla kuin Red Bullin Sebastian Vettel, mutta teki silti ensimmäisen varikkokäyntinsä Vettelin kanssa samanaikaisesti 20. kierroksella. Katalonian radalla bensaa kuluu yhdellä kierroksella keskimäärin 2,27 kg. Jenson Buttoniin nähden Massalla olisi pitänyt olla 4 kierroksen bensaetu, mutta hän ajoi vain 2 kierrosta Buttonia pidempään ennen tankkausta. Massan ajotyyli näyttäisi näin ollen kuluttavan muita enemmän bensaa.
Autosport.com tiedusteli Massalta kisan jälkeen selitystä asialle. Brassikuski ei osannut sitä antaa ja vakuutti, ettei olisi pystynyt ajamaan yhtään pidemmälle ennen ensimmäistä varikkokäyntiään.
- En ymmärrä. Ehkä se johtui kulutuksesta, Massa hämmästeli.
Massan polttoaineongelmat kärjistyivät kisan aikana, kun hän ei saanut autoonsa varikkopysähdyksillä suunniteltua määrää bensaa. Tämän johdosta hän joutui hidastamaan vauhtiaan säästääkseen bensaa, jotta ylsi maaliin asti.
- Meillä ei ollut ongelmia laskutoimituksissa. Meillä oli ongelma tankkauslaitteen kanssa, mutta en tiedä, johtuiko ongelma ihmisestä vai koneesta. Meidän täytyy analysoida, mistä ongelmassa oli kyse, Massa kertoi loppukierrosten bensanpuutteestaan.
Polttoaineen käytyä vähiin Massa putosi neljänneltä sijalta kuudenneksi. MM-taiston osalta hän heitti pyyhkeen kehään jäätyään 38 pisteen päähän Brawn-kuski Buttonista.
- Ei se onnistu tänä vuonna. Ehkä ensi vuonna. Meillä on nyt niin paljon ongelmia ratkaistavanamme. Ensiksi pitää parantaa autoa ja toiseksi ratkaista kaikki tämänpäiväisessä kisassa sekä kauden aikana kohtaamamme ongelmat. Brawn on voittanut neljä kertaa viidessä kisassa. Kuinka voimme taistella? Vaikka parantaisimme autoamme massiivisesti, ei se tarkoita sitä, etteivät he saavuttaisi enää pisteitä, Massa totesi.
(MTV3-Reuters)