Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto katsoo toiveikkaana varsinkin Helsingin matkailukesään. Kotimaanmatkailu on tänä kesänä todennäköisesti vilkasta, mutta se ei täysin korvaa ulkomaalaisten matkailijoiden puuttumisesta aiheutunutta matkailijavajetta.
Matkailijoiden käyttäytymistä on kuitenkin näihin aikoihin vaikeaa arvioida, Aalto sanoi MTV:n Uutisaamussa.
Hän korosti, että nyt matkailun markkinointi suuntautuu sekä uusille että vanhoille matkailun kuluttajille.
– Virosta, Latviasta, Liettuasta, Tanskasta ja Norjasta meille on aikaisemminkin matkustettu. Pyrimme vilkastuttamaan sitä nyt tässä kesän toimenpiteillä, hän sanoi.
Helsingin matkailu on erilaista
Aallon mukaan Helsingin matkailu on rakenteelta muuhun kotimaan matkailuun verrattuna erilaista.
– Yli puolet Helsingin matkailusta on normaalina vuonna ulkomaalaisten matkailua, Aalto sanoi.
Toinen erityispiirre Helsingin matkailussa liittyy siihen, että kaupunkiin tehdään paljon työperäisiä matkoja.
– Karkeasti sanottuna noin puolet on työperäistä matkustamista. Se tarkoittaa kongresseja, kokouksia ja yritystapaamisia, tiesi Aalto Uutisaamussa.
Molempien matkailun muotojen vähennyttyä kotimaan matkailu ei Aallon mukaan voi kokonaan korvata ulkomaalaisten matkailijoiden puuttumisesta aiheutuvaa matkailijavajetta.
– Kannustamme liikkeelle kaikkia suomalaisia – ja tietenkin helsinkiläisiä liikkeelle omassa kaupungissaan, Aalto sanoi.
Lue myös: Lentoliikenteessä edelleen vain pari prosenttia normaalista matkustajamäärästä – VR:llä kelpo juhannus: "Enemmän on tilaa kuin täyttä tällä hetkellä"
"Koronavapaana alueena" ei mainosteta
Suomessa on viime päivinä todettu vain yksittäisiä koronavirustartuntoja.
Aalto näkee ettei Suomea kuitenkaan voi markkinoida koronavapaana alueena.
– Koronavapaasta alueesta ei lähdetä markkinoinnissa puhumaan. Kyllä me paljon korostamme turvallisuusohjeita, vaikka nyt olemmekin hyvässä tilanteessa, hän totesi.