Koronapandemian koettelemien matkatoimistojen myynti supistui edelleen viime vuonna, kertoo Suomen matkailualan liitto SMAL.
Liiton jäsenyrityksiltä saatujen ennakkotietojen mukaan matkatoimistoalan kokonaismyynti ilman alan sisäistä kertautuvaa myyntiä oli viime vuonna noin 307 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2020 oli noin 414 miljoonaa euroa. Prosentteina laskettuna pudotusta tapahtui lähes 26 prosenttia.
Kantarin tutkimuspäällikön Anne Lahtisen mukaan suomalaiset ovat panostaneet korona-aikana lähimatkailuun.
– Halutaan, että matkanjärjestäjiltä tulee tietoa, että voiko, uskaltaako ja onko mahdollista lähteä. Tietty varovaisuus on vielä. Tarvitaan ikään kuin virallinen lupa, Lahtinen kertoi MTV:n Uutisaamussa.
Ennen koronapandemiaa vuonna 2019 alan kokonaismyynti oli noin 2 038 miljoonaa euroa. Kahden vuoden takaiseen verrattuna matkatoimistojen myynti on pudonnut lähes 85 prosenttia.
Lue myös: Miltä ensi kesä näyttää ulkomaan matkailun saralla? Matkatoimistossa uskotaan, että edessä on paluu normaaliin
Matkatoimistot myivät viime vuonna vajaat 117 000 vapaa-ajanmatkaa, mikä oli lähes 30 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2020. Kun myytyjen matkojen määrää verrataan vuoden 2019 tilanteeseen, pudotus oli hurjat 87 prosenttia.
– Laukut on pakattu, mutta varauksia ei oikein uskalleta tehdä. Arvioimme, että matkavaraukset tulevat tänä vuonna hieman myöhempään, sanoi SMAL matkanjärjestäjäryhmän puheenjohtaja Peter Forsström MTV:n Uutisaamussa.
Myös yrityksille ja yhteisöille suunnatun liikematkamyynnin saralla on mitattu saman suuntaisia laskuprosentteja.
Suuret ulkomaalaisomisteiset online-matkatoimistot eivät ole mukana SMAL:in luvuissa.