Jo neljä vuotta peräkkäin pohjoiskorealainen lentoyhtiö Air Koryo on rankattu maailman huonoimmaksi lentoyhtiöksi, kirjoittaa The Independent.
Lentoyhtiöitä arvioivan konsulttiyhtiö Skytrax on arvioinut kaikkiaan 600 lentoyhtiötä maailmassa.
Air Koryo sai neljässä eri luokituksessa viidestä kaikkein huonoimmat pisteet. Pohjois-korealainen lentoyhtiö on aivan omaa luokkaansa, sillä yksikään kansallinen lentoyhtiö ei ole saanut näin huonoja arviointeja.
Kuinka kamalaa on lentää Air Koryolla?
Matkustajat kertovat, että matkatavarat punnitaan käsin, lentokoneessa esitettävä viihde on pelkästään Kim Jong-Unin ylistystä. Lentokoneet ovat kuin suoraan 60-luvulta, joten matkustaminen ei voi olla kovin mukavaa.
Yllättävää kyllä, matkustajien palaute yhtiöstä ei ole niin huonoa kuin voisi kuvitella.
Lentoyhtiö on saanut matkustajilta keskimäärin arvosanaksi tyydyttävän Skytraxin nettisivuilla.
Näin matkustajat kertovat
Matkustajien kommenteissa on kuitenkin muutamia huolestuttavia kommentteja:
"Olin lievästi pettynyt, että molemmat lentäjät tulivat lennolla tervehtimään lennolla arvohenkilöitä ja jättivät koneen autopilotin varaan."
"Lento meni muutoin hyvin, mutta yksi koneen moottoreista oli rikki."
Tästä huolimatta monet ovat nauttineet lennostaan Air Koryolla.
"Yhden tähden luokitus on mielestäni perusteeton. Air Koryolla pitäisi olla ainakin kaksi tai kolme tähteä.
"Häpeällistä, että yhtiö ei lennä useampia reittejä."
"Rehellisesti sanottuna, en voi syyttää Air Koryata mistään. Mielestäni yhden tähden luokitus on täysin aiheeton."
Ruoka on innostanut kuvaamaan
Instagram-käyttäjät ovat jopa lähettäneet kuvia lennolta #airkoryo. Kuvien joukossa on useita otoksia lentokoneen ruuasta.
Tässä kuva Air Koryon amerikkalaistyylisestä hampurilaisesta joka näyttää maistuneen valokuvaajalle.
Vaikka se ei lähemmin tarkasteltuna näytä kovin houkuttelevalta...
Seuraavaksi muutama terveellisempi ruokavaihtoehto lennolla.
Pohjois-Korean maan sisäisellä lennolla viihdetarjonnassa on historiallinen Tecnicolor-elokuva Korean ylimmistä johtajista.
Lentoyhtiön palaute on hyvin vaihtelevaa. Jotkut asiakkaat ymmärtävät, miksi lentoyhtiö on saanut niin huonon luokituksen, mutta toiset ovat positiivisesti yllättyneitä saamaansa palveluun.
Tällaista on olla maailman huonoin – ei tarvitse muuta kuin ylittää odotukset.