Max Verstappen -jupakan rangaistukselle perustelu: Esteban Ocon oli oikealla asialla, mutta toimi väärin

GettyImages-1060236768
2018 Getty Images
Julkaistu 12.11.2018 13:38

MTV SPORT

F1-kilpailujohtaja Charlie Whitingin mukaan Esteban Oconilla oli oikeus ohittaa Max Verstappen, vaikka oli Brasilian GP kierroksen tätä perässä, mutta ranskalaiskuski teki sen tavalla, joka ei ollut FIA-pomon mukaan hyväksyttävää.

LUE MYÖS: Red Bull -pomo haukkui Oconin toilailun täysin pystyyn – "Oli onnekas kun selvisi vain tönimisellä"

Ocon pilasi kärkipaikan haltuunsa ottaneen Verstappenin kisan osuttuaan tämän kylkeen kaksikon välisessä yllättävässä taistelutilanteessa. Force Indialla ajava kuski oli juuri tullut varikolta ja pystyi uusilla renkailla nousemaan Verstappenin edelle, kun oli sitä ennen joutunut kierroksella ohitetuksi.

Verstappen kävi kisan jälkeen kuumana ja tuuppi Oconia kuskien punnitusjonossa. Hän sai tekosistaan kaksi päivää yhdyskuntapalvelusta FIA:lle, kun taas Ocon kärsi oman rangaistuksensa aikasakkona kisan aikana.

Kilpailujohtaja Whitingin mukaan Oconilla oli täysi oikeus ohittaa Verstappen radalla, mutta olisi voinut odottaa nelosmutkan tiukkaa käännöstä parempaa paikkaa.

– Tuo on tapahtunut monta kertaa menneisyydessä, mutta sitä voisi odottaa tehtävän turvallisesti, Whiting sanoo Autosportin mukaan kierroksella ohitetun noususta edelle.

– Jos hänellä on vauhtia, niin normaalisti odottaisi Red Bullin sanovan (Verstappenille), että ”Oconilla on vauhtia, päästä hänet ohi” tai jotain sinne päin.

– Nyt näytti, että hän vain lähti yrittämään. Oli vähän valitettavaa, että hän päätti taistella paikasta, mikä ei ollut missään nimessä hyväksyttävää, Whiting perustelee Oconin kymmenen sekunnin rangaistusta.

LUE MYÖS: "Mercedes-sopimus luvattu vuonna 2020" – Red Bull -pomolla villi salaliittoteoria Max Verstappenin kisan pilaamisesta

Whitingin mukaan rangaistusta ei koventanut se, että kärsivänä osapuolena oli kisan kärkiauto.

– Se tekee sen pahemmaksi monen katsojan silmissä, mutta tuomaristolle sillä ei ole väliä, hän vakuuttaa.

Tuoreimmat aiheesta

F1