Miksi Lewis Hamilton jähmettyi Max Verstappenin taakse? Mercedes ja F1-asiantuntija paljastivat yksityiskohtia kohutilanteesta

GettyImages-1357329127
2021 Getty Images
Julkaistu 07.12.2021 21:41
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Max Verstappenin tekemä äkkijarrutus yllätti Lewis Hamiltonin yhtä paljon kuin tämän antama tilaisuus ohitukseen Saudi-Arabian F1-kisassa. Tapahtumien kulku alkaa nyt selvitä lopullisesti.

Saudi-Arabian GP:n tuomaristo määräsi Verstappenin luovuttamaan kisan kärkipaikan Hamiltonille sen jälkeen, kun tämä oli pitänyt johtopaikkansa oikaisemalla mutkassa.

LUE MYÖS: Tyson Fury hyppäsi Max Verstappenin kulmaukseen – britti-iskijältä tiukka palopuhe Red Bull -kuskin puolesta

Hamilton ei kuitenkaan ollut saanut tietoa Verstappenille annetusta käskystä, kun Red Bull -kuski jo näytti antavan tietä. Hamilton jäi erikoisella tavalla odottamaan vastustajansa liikettä, minkä jälkeen Verstappen painoi voimakkaasti jarrua aiheuttaen peräänajon.

Tilanne sai Mercedes-leirin raivoihinsa. Nyt on käynyt ilmi, ettei Mercedes ollut ehtinyt valaista Hamiltonia tilanteesta.

– Meillä ei ollut aikaa ottaa Lewisiin yhteyttä eikä hän osannut odottaa sitä, kertoo Mercedeksen ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin Motorsport.comin mukaan.

Verstappenin äkillisesti antama tarjous ohituspaikasta tuli Hamiltonille toisellakin tapaa yllätyksenä.

– Kun katsoo sitä videolta autosta, voi nähdä, miksi Lewisilla oli ongelma sen kanssa. Max oli aivan keskellä rataa, joka oli tarkalleen kolmen auton levyinen. Hän (Hamilton) ei voinut tietää, oliko Max menossa vasemmalle vai oikealle, Shovlin selvitti.

Yhtäkkiä Verstappen jarrutti erittäin voimakkaasti, mihin Hamilton ei ehtinyt reagoida lainkaan, vaan ajoi Red Bullin perään.

– Siinä paikassa ei olisi voinut odottaa kenenkään antavan tilaa ohitukseen, ja kun annat tallikaverisi päästä ohi, tiedämme kaikki, miten se tehdään. Sijoituksen antaminen pois ei pitäisi olla erilainen tilanne, Shovlin kommentoi.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailunjohtaja Michael Masi väitti radioyhteydessä Mercedeksen urheilujohtaja Ron Meadowsille kertoneensa Verstappenille annetusta määräyksestä, mutta Mercedeksen mukaan ilmoitus tuli vasta samalla hetkellä kuin Verstappen jo jarrutti Hamiltonin edessä.

”Hamilton vaistosi vaaran”

Sky Sportsin asiantuntija Martin Brundle teki vastaavanlaisia havaintoja Hamiltonin hetkellisestä jäätymisestä. Ex-kuski Brundle ei ole lainkaan ihmeissään siitä, miksi Hamilton ei heti tarttunut tilaisuuteen.

Taustalla oli kuitenkin tilanne, jossa Verstappen oli pakottanut selvässä ohituspaikassa olleen Hamiltonin ulos radalta. Autot ottivat osumaa, ja Hamilton kuvaili kilpakumppaniaan ”hulluksi” Mercedeksen tiimiradiossa.

– Hän vaistosi taktikoinnin ja vaaran, Brundle sanoo kolumnissaan.

– Uskon, että Max teki ensin aidon yrityksen päästää Lewis ohi, mutta tajusi sitten, että he suunnittelivat kumpikin olevansa toisella sijalla, kun DRS-alueen tarkastusviiva tulee saadakseen edun pääsuoralla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Max Verstappenin hämäys onnistui: hän päästi Lewis Hamiltonin taktisessa paikassa edelleen vain ohittaakseen tämän uudelleen.

Tällä Brundle tarkoittaa 1,5 sekunnin sisällä ohitettavasta autosta olevan kuskin oikeutta käyttää avattavaa takasiipeä. DRS-alue on yleensä suoran pätkä, jossa ohitukset helpoimmin onnistuvat. Sitä edeltävällä viivalla jälkimmäisenä oleva kuski saa avata edessä olevalla suoralla siipensä, mutta edellä ajava ei.

LUE MYÖS: Tämä Valtteri Bottaksen temppu oli liikaa – entinen F1-pomo vaati suomalaiselle rangaistusta

Verstappen siis suunnitteli päästävänsä Hamiltonin ohi ja pääsevänsä siitä siipi auki takaisin kärkipaikalle ja karkuun. Tämän hän toteuttikin kertaalleen kisan aikana.

Brundle sanoo olevansa pettynyt siihen, ettei Verstappen vieläkään kestä vastaavia ohitustilanteita menettämättä täydellisesti malttiaan.

– Hänen kaikessa huolettomassa asenteessaan olisi sääli, jos hän saisi maineen epäreiluna kuljettajana, Brundle kommentoi.

Ayrton Sennassa ja Michael Schumacherissa oli myös omat vikansa, ja minä olin vastaanottajana kummankin tapauksessa, mutta se on heidän maineelleen iso kolhu, eikä mikään positiivinen.

Tuoreimmat aiheesta

F1