Red Bull -kuski Max Verstappenin mukaan oli selvää ilman Singaporen teknisiä ongelmiakin, ettei tiimi pystyisi ajamaan kaikkia kisoja F1-moottoreita sille valmistavan Renault’n kauden kolmannella moottoriversiolla.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Venäjän GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Venäjän GP klo 14.00, ennakkotunnelmat klo 12.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Sekä Verstappen että tallikaveri Daniel Ricciardo joutuvat starttaamaan viikonlopun Venäjän osakilpailuun takarivistä, koska Red Bull asentaa molempiin autoihinsa uudet moottorit kauden toisesta päivitysversiosta.
Red Bull oli kokeillut Renault’n kolmatta päivitystä jo syyskuun Italian ja Singaporen viikonlopuissa, mutta ongelmat pakottivat sen ottamaan takapakkia. Kummankin kuskin kohdalla kaikki kauteen sallitut moottorivaihdot on jo tehty, joten ylimääräisestä vaihdosta tulee rangaistus.
Varaosia vielä riittävästi
Verstappenin mukaan viime kisan ongelmat eivät olleet ainoa syy rangaistuksen ottamiseen. Hänen mukaansa Red Bull on koko ajan tiennyt, että Renault’n uudella voimayksiköllä on toimintavaikeuksia korkeassa ilmanalassa.
– C-versiomme ei toimi korkeissa oloissa, kuten Meksikossa ja Brasiliassa, joten tiesimme sen käyttöönotosta lähtien, että meidän täytyy käyttää vielä yksi B-versio jossain kohtaa, Verstappen sanoo Crash.netin mukaan.
– Tämä (Venäjä) on varmaankin paras paikka tehdä se, minkä lisäksi meillä on mukana enemmän varaosia, jos jokin menee rikki, Verstappen sanoo.
Sotshin jälkeen F1-kiertue jatkaa Japaniin ja sieltä Yhdysvaltoihin ja Meksikoon, mikä rajoittaa tallien mukana kulkevaa varaosa-arsenaalia.
Lisää tehoa aika-ajoihin
Täysin susi ei moottori silti totisesti ollut. Verstappen onnistui repimään autostaan riittävät tehot irti Singaporen eturivin lähtöpaikan varmistamiseksi, mikä lopulta toi hänelle myös kisan kakkossijan.
– C-versiossa on ehkä vähän enemmän tehoa aika-ajoon, mutta se on samanlainen tai jopa vähän aiempaa hitaampi kisassa, Verstappen analysoi.
– Kaikki on kuitenkin kiinni aika-ajosta. Haluaisimme aina ottaa irti kymmenyksen tai puolitoista lisää. Siksi päätimme ottaa sen käyttöön, hän kertoo päätöksestä testata versiota jo aiemmissa kisoissa.