Jos F1-sarjaan suunniteltu rajoitus moottoriasetusten vaihtamisesta menee läpi, Kimi Räikkösen Alfa Romeo -talli on melko varmasti yksi siitä hyötyvistä. Rajoituksen on uskottu iskevän ennen kaikkea Mercedeksen moottoreita käyttäviin talleihin.
LUE MYÖS: Yllätyskäänne F1-uudistuksessa: Mercedeksen bileisiin puututaankin jo seuraavasta kisaviikonlopusta alkaen
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Usean sivuston haltuunsa saamat tiedot kertoivat torstaina, että Kansainvälinen autoliitto FIA on puuttumassa jo tämän viikonlopun Espanjan GP:n jälkeen tallien moottoriasetuksiin, joita on käytetty ennen kaikkea tuomaan lisätehoa aika-ajokierroksille.
Mercedeksen moottoristaan aika-ajojen ratkaisuvaiheessa repimät lisätehot ovat olleet keskustelun alla jo vuosien ajan. Nyt FIA yllätti tallit tuomalla yhtäkkisen rajoituksen moottoriasetuksiin. Sen mukaan asetukset olisi pidettävä samanlaisia aika-ajojen ja kisan ajan.
Ferrarin moottorilla ajava Alfa Romeo on kokenut alkukaudella selvän tappion keski- ja peräpään taisteluissa. Emotalli Ferrari on tullut samassa suhteessa alaspäin kärkitiimeihin verrattuna, joten kyse on mitä ilmeisimmin uuden moottorin tehottomuudesta.
Sen sijaan Mercedeksen asiakastiimit Racing Point ja Williams ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin. Ero eri moottoreilla ajavien tallien välillä on tullut esiin nimenomaan aika-ajoissa, kun taas kisoissa Alfa Romeo on pystynyt laittamaan näitä vastaan kampoihin.
Räikkönen vihjaa asian olleen jossain määrin Alfa Romeolla tiedossa, mutta suunnitellut rajoitukset tulivat hänellekin täytenä yllätyksenä torstaina.
– Meillä ei ainakaan ole sellaista, joten se (sääntörajoitus) ei vaikuta meihin mitenkään.
– Emme tietysti tiedä, mitä muut tekevät. Voimme nähdä GPS:stä, että häviämme jonkun verran, Räikkönen kommentoi Barcelonassa.
– Muut tuntuvat yhtäkkiä saavan harjoituksista aika-ajoihin aikamoisen töytäisyn ja yhtäkkiä lisää suoranopeutta, mutta se ei ole meidän hallinnassamme.
– Kuulin tästä ensimmäisen kerran lehdistötilaisuudessa, enkä juuri vaivaa itseäni noilla asioilla – sääntömuutoksilla tai muilla uusilla jutuilla, hän jatkoi.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Russell: Sadan metrin kisassa otetaan kaikki irti
Williamsilla ajava George Russell on ymmällään uudistuksesta. Hänelle ei mahdu päähän ajatus, että F1-moottorista ei saisi ottaa maksimitehoja irti viikonlopun eri vaiheissa.
– En osaa sanoa, mitä etua on Mercedeksen moodista Ferrarin moodiin verrattuna, kun kilpailemme Alfoja ja Haaseja vastaan. Meidän välinen eromme ei todellakaan johdu siitä, Russell kommentoi.
– Mercedes-moottori on todellakin erittäin, erittäin tehokas, ja olisi sääli nähdä sen katoavan.
– Sadan metrin kisassa voit spurtata täydellä teholla, mutta maratonilla taas otetaan rauhallisesti. Se on sama moottorien kanssa. Aika-ajossa ajetaan vain yksi kierros, joten otetaan silloin kaikki irti. F1-moottorit on suunniteltu vietäväksi aivan rajoille. Miksi ottaisit jotain pois, kun siellä on enemmän potentiaalia käytettävissä. Ei siinä minun mielestäni ole mitään järkeä, Russell kritisoi.
Juttua päivitetty klo 19.30: Lisätty Räikkösen kommentteja lehdistötilaisuudesta ja muokattu otsikkoa.