Max Verstappenin tunnustus keltaisten lippujen ohittamisesta ilman kaasulta hellittämistä ei ollut päällimmäinen syy Red Bull -kuskin rangaistukseen johtaneen tutkinnan aloittamiseen, kertoo F1-sarjan kilpailujohtaja Michael Masi.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Yhdysvaltain GP suorana 1.-3.11.
Pe: 1. harjoitukset klo 17.55, 2. harjoitukset klo 21.55
La: 3. harjoitukset klo 19.55, aika-ajot klo 22.55, ennakkotunnelmat klo 22.00
Su: Yhdysvaltain GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonilta suoraa kritiikkiä Max Verstappenille – ”Jotkut ovat vain typeriä”
Verstappen sai lauantaina kolmen lähtöruudun rangaistuksen, joka pudotti hänet paalupaikalta neljänteen ruutuun. Aluksi Kansainvälinen autoliitto FIA kertoi medialle, ettei Verstappenin toimia Valtteri Bottaksen ulosajon aikaan tutkita lainkaan, mutta lopulta hollantiselle kävi käsky saapua tuomariston eteen.
Tätä ennen Verstappenin lehdistötilaisuudessa lausumat kommentit aiheuttivat kohua, ja varikolla arveltiin FIA:n olleen pakotettu avaamaan tutkinnan tapauksesta. Masin mukaan asiat eivät kuitenkaan menneet lainkaan näin.
– Siinä kohtaa, kun vein asian tuomaristolle ja kerroin, että asia on tutkittava, Maxin kommentit tulivat tietoon vasta myöhemmin, Masi kommentoi RaceFans-sivustolle.
FIA:n hitaus herätti silti jälleen ihmetystä. Aika-ajon päättymisestä oli jo kolme ja puoli tuntia, joten miksi tutkinnan käynnistäminen kesti jälleen näin kauan?
– Me itse asiassa katselimme sitä välittömästi, mutta siinä vaiheessa Valtterin terveys ja lääkäriauton saaminen paikalle olivat päällimmäinen asia, Masi perustelee.
– Myös se, että (ulosajo) tapahtui aivan aika-ajon lopussa, oli yksi seikka. Toinen oli tietysti (Bottaksen) auton saaminen takaisin tiimille.
– Kolmas elementti oli radan korjaaminen seuraavaa tapahtumaa varten. Menin turvallisuusdelegaation roolissani paikalle varmistamaan, että kaikki oli jälleen paikoillaan, Masi kommentoi.
Masin mukaan palatessaan toimistolle hän alkoi heti käymään läpi tarjolla ollutta dataa lähimpänä ulosajoa olleiden Lewis Hamiltonin, Sebastian Vettelin ja Max Verstappenin autoista. Vasta tässä kohtaa oli selvää, että Verstappen oli jättänyt noudattamatta keltaisia lippuja.