Miksi Ferrari pääsi sakoilla varikkosuoran tempusta? Valtteri Bottaksen häiritsemisestä annettu rangaistus nostettiin uudelleen esiin

GettyImages-1164711438
Charles Leclerc taisteli Haasien kanssa varikkosuoralla, mikä toi Ferrarille 5000 euron sakot.2019 Getty Images
Julkaistu 02.08.2019 07:27(Päivitetty 02.08.2019 10:12)
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Saksan F1-kisan tuomariston Ferrarille langettama sakkorangaistus ei ole linjassa Max Verstappenille kevään Monacon GP:ssä annetun rangaistuksen kanssa, toteaa Red Bullin tallipomo Christian Horner.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta hulvaton paljastus Saksan GP:n nollaamisesta: ”Pari märkää”

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Unkarin GP suorana 1.-4.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Tuomaristo antoi Ferrarille 5 000 euron sakot, kun tiimi lähetti varikkokäyntien ruuhkassa Charles Leclercin varomattomasti matkaan. Leclerc kiilasi suoraan Haasin Romain Grosjeanin eteen osuen kevyesti yhteen tämän kanssa.

FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi kertoi aiemmin tuomion olleen hänen mukaansa linjassa aiempien vastaavien tapausten kanssa. Näin olikin, jos vertaa pariin edelliseen tapaukseen, mutta keväältä löytyy yksi tilanne, jossa tuomio oli huomattavasti kovempi. Monacon GP:ssä Max Verstappenille mätkäistiin viiden sekunnin aikasakko ja kaksi rangaistuspistettä Valtteri Bottaksen eteen kiilaamisesta varikkosuoralla.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Videolla Max Verstappenin kiilaus Monacon GP:n varikkosuoralla Valtteri Bottaksen eteen.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ei ymmärrä epäjohdonmukaisuutta.

– Olin yllättynyt siitä, että Ferrarin päästäminen näytti minusta hyvin samanlaiselta kuin meidän tapauksemme Monacosta, mutta tiimi sai vain sakot. Muuten Max olisi saanut vielä yhden palkintopaikkapaikan Monacossa, Horner kummasteli Motorsport.comille.

Masi sanoo Verstappenin rangaistuksen johtuneen kolarin aiheuttamisesta varikkosuoralla, ei vaarallisesta varikolta päästämisestä, kuten Leclercin kohdalla oli. FIA myös ilmaisi, että sadekisan epäselvät olosuhteet olivat Leclercin tapauksessa alentavana tekijänä.

– Siitä huolimatta tämä on aika selvästi johdonmukainen aiempien rangaistusten kanssa, Masi kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.

Autosport uutisoi torstaina vahvistamattoman tiedon, jonka mukaan FIA on jälleen kääntänyt linjaansa ja ilmoittaa Leclercin tapaisten varikolta lähtöjen johtavan jatkossa sakkojen sijaan aikarangaistukseen.

Juttua muutettu klo 10.12: Korjattu Masin kommenttia. Verstappenin rangaistus johtui kolarin aiheuttamisesta, ei vaarallisesta liikkeellelähdöstä. Lisätty Autosportin tieto rangaistuslinjan muutoksesta.

Tuoreimmat aiheesta

F1