Max Verstappenin tilanne puhuttaa, Red Bull -johdon lausunnot kuin yö ja päivä – Helmut Marko väläyttää kovaa ratkaisua: "Se on vaihtoehto"

16.1.47972197
imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 08.10.2020 11:53
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ja neuvonantaja Helmut Marko puhuvat ristiin Max Verstappenin kiistellystä sopimustilanteesta.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Eifelin GP suorana 9.-11.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Eifelin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Tallipomo tyrmää spekulaatiot Max Verstappenin sopimuksesta: "Ei missään nimessä"

LUE MYÖS: Kahden F1-kuskin lähtölaskenta alkoi? Tallipäällikkö linjasi tiukat ehdot tulevalle valinnalle: "Meillä kaikilla on parasta ennen -päiväyksemme"

Kun Honda ilmoitti viime viikolla vetäytyvänsä F1:stä ensi kauden päätteeksi, keskustelu kääntyi lähes välittömästi Verstappenin tilanteeseen.

23-vuotiaalla hollantilaisella on Red Bullin kanssa vuoteen 2023 ulottuva sopimus, mutta kovinkaan monet eivät usko hänen jatkavan tallissa niin pitkään, ellei Red Bull löydä Hondan tilalle uutta, uskottavaa ja kilpailukykyistä voimanlähdettä.

Hornerin mukaan puheet Verstappenin sopimukseen kirjatusta, voimanlähteen kilpailukykyyn perustuvasta purkupykälästä, eivät pidä paikkaansa. Markon mukaan tilanne on päinvastainen.

– Maxilla on sopimuksessaan pykälä kilpailukykyisestä voimanlähteestä, mutta se on myös meidän lähtökohtamme. Ilman sellaista voimanlähdettä, jolla voimme taistella mestaruudesta, tämä projekti ei ole kiinnostava, Marko sanoi Auto Motor und Sportille.

Red Bullin vaihtoehdot Hondan korvaamiseksi ovat Mercedes, Ferrari ja Renault.

Mercedeksellä on ensi kaudesta alkaen jo kolme asiakastallia, eikä sen uskota olevan kovin halukas varustamaan kovinta kilpakumppaniaan. Ferrari taas ei näytä tällä hetkellä kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta, mutta Markon mukaan tämä ei ole pysyvää.

– F1:llä ei ole varaa siihen, että Ferrari taistelee ikuisesti keskikastissa.

Renault ja Red Bull puolestaan tuntevat toisensa hyvin tehtyään menestyksekästä yhteistyötä aina kauden 2018 loppuun saakka, tosin aivan lopussa yhteistyö oli kaikkea muuta kuin sujuvaa.

Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty sitä, että Red Bull jatkaa Hondan voimanlähteillä, mutta ulkoistaa niiden kehitystyön jollekin kolmannelle osapuolelle.

Viimeinen, kaikkein radikaalein vaihtoehto, on se, ettei Red Bull löydä tyydyttävää ratkaisua ja vetäytyy F1:stä kokonaan.

– Jos emme löydä kilpailukykyistä ratkaisua, se on vaihtoehto, Marko sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1