Yksi maailman vaikutusvaltaisimmista mediajohtajista, Huffington Post -verkkojulkaisun perustaja ja nykyinen päätoimittaja Arianne Huffington varoitti yritysjohtajia sosiaalisen median oravanpyörästä tänään Nordic Business Forumissa.
Huffington kertoi itse uupuneensa jatkuvan sosiaalisen median ja tavoitettavuuden vyöryssä. Nykyisin hän on muuttanut tapansa ja rajoittaa tiedostetusti esimerkiksi puhelimensa käyttöä.
- Tärkein neuvoni on, että tehkää makuuhuoneestanne puhelinvapaa alue. Puoli tuntia ennen nukkumaan menoa tulisi puhelimet jättää rauhaan. Uskokaa minua, te löydätte ne kyllä aamullakin, jo pitkään nukkumisen tärkeyttä korostanut Huffington julisti helsinkiläisyleisölle.
Huffingtonin mukaan myös yritysten tulisi tajuta työntekijöidensä hyvinvoinnin tärkeys.
- Pitäisi osata luoda kestävä kulttuuri, jossa työntekijöitä kohdeltaisiin ihmisinä, eikä vain liukuhihnan osina.
2:04
Uusi media on muuttanut maailman
Verkkojournalismin kuningatar perusti nimeään kantavan sivustonsa kymmenen vuotta sitten. Neljä vuotta sitten hän myi yrityksensä sadoilla miljoonilla ja toimii nykyisin julkaisun päätoimittajana.
Hän on siis nähnyt median murroksen aitiopaikalta, ja ollut sitä jopa toteuttamassa.
- Nykyisin jako uuden ja vanhan median kesken on jo käytännössä olematon. Vanhalla medialla on esimerkiksi nykyisin isot digisivustot, ja uusi media tekee paljon tutkivaa journalismia. Tätä muutosta on ollut mielenkiintoista katsoa, Huffington naurahtaa.
Huffington sanoo sosiaalisen median tehneen kuluttajista osan sitä. Media on nykyisin myös lähes jokaisen matkassa, joten mobiili on selvä suuntaus niin Huffington Postissa kuin laajemminkin alalla.
- Ihmiset eivät lue enää pelkkiä tekstejä. Me ajattelemme mobiilikäyttöä ensiksi ja uskomme toisaalta lyhyiden videoiden voimaan.
- Suurin osa liikenteestä ei tule enää suoraan sivustojen kautta, vaan se tulee sosiaalisen median kautta. On erittäin tärkeä ymmärtää mihin maailma on menossa, Huffington jatkaa MTV Uutisille
Huffingtonin mukaan menestyksen salaisuus onkin muutoksen ymmärtäminen ja itsestä huolen pitäminen. Yhtä lailla kuin älypuhelinta, itseäänkin tulee välillä ladata.
"Jokainen on osa uutta tiedonvälitystä"
Osa perinteisistä medioista näkee sosiaalisen median edelleen uhkana ja vihollisena. Tätä Huffingtonin on vaikea ymmärtää.
- Se on uskomaton mahdollisuus johdattaa uusia yleisöjä sisältöjen pariin ja antaa nykyisellä yleisölle uutta tietoa uusin mielenkiintoisemmin tavoin. Jos joku näkee sen vihollisena, on tämän vaikeampi hyväksyä sitä tosiasiaa, että tämä uusi maailma on tullut jäädäkseen ja muuttuu koko ajan, Huffington tiivistää.
Kriisien maailmassa median rooli on tärkeä. Nykyisen uuden median aikana jokaisen ääni vaikuttaa. Maailman haasteista ja ongelmista huolimatta mediakuningatar uskoo kuitenkin lopulta optimistiseen tulevaisuuteen.
- Uskon, että ihmisellä on kaikki resurssit ratkaista kaikki keskeiset ongelmamme, joita nyt kohtaamme. Meidän tulee vain tarttua omaan viisauteemme.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
8:42
MTV Uutiset seuraa Nordic Business Forumia tiiviisti Twitterissä. Toimittajat Antti Mälkönen ja Salla Vuorikoski raportoivat koko päivän omilla tileillään - lisäksi voit seurata kaikkia #nbforum2015-twiittejä.
Parhaita paloja voi seurata myös MTV Uutisten nettisivuilla suorana ja tallenteina.
Antti
Salla
Kaikki
Katso myös, miten Kauppalehdessä nähdään tapahtuma:
”Trump on kävelevä reality show”
"Suomalaiset ovat maailman kauneimpia ihmisiä"
Tämä on tärkein neuvo Nordic Business Forumin somekäyttäjille