Loppuvuosi on jälleen erilaisten listausten aikaa. Myös MTV on koostanut eri osastojen aiheet, joita luettiin, katsottiin ja jaettiin eri välineissä.
Suosituimmaksi yksittäiseksi aiheeksi nousi meteorologi Pekka Poudan ja ankkuri Kirsi Alm-Siiran keppostelu. Bussissa koulupojan kiusaamiseen puuttuneen miehen tarinaa jaettiin somessa kymmeniä tuhansia kertoja. Uutisten katsotuin video oli oppositiojohtaja Paavo Arhinmäen takinkääntöirvailu ministeri Timo Soinille. Luetuimmaksi yksittäiseksi aihepiiriksi muodostuivat turvapaikanhakijoita koskevat uutiset.
Yksittäisten hittijuttujen takaa paljastuu, että 2015 oli kovien uutisten vuosi.
Vuosi alkoi synkästi tammikuussa terrori-iskulla pariisilaisen Charlie Hebdo -lehden toimitukseen. Alkuvuotta hallitsivat myös edellisen hallituksen loppumetrien päätöksentekokyvyttömyys, sota Ukrainassa, Suomen kiristyneet suhteet Venäjään sekä talouden alamäki.
Kevään isoja aiheita olivat eduskuntavaalit, Sipilän hallituksen muodostus ja edelleen jatkuva odotus talouden noususta. Kesällä ja syksyllä puheenaiheeksi nousi maahanmuutto, joka yllätti viranomaiset ja nostatti sekä vastarintaa että myötätunnon mielenilmauksia.
Marraskuun pimensivät Pariisin uudet terrori-iskut, joissa kuoli yli 100 ja loukkaantui satoja ihmisiä.
***
MTV:n selainmäärät ja juttukulutus ovat kasvaneet merkittävästi edellisestä vuodesta. Kasvun perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan käyttäjille tarpeellista ja merkityksellistä sisältöä.
Analytiikan mukaan juttujamme luetaan entistä enemmän ja entistä pidempään. Tähän tarpeeseen olemme vastanneet luomalla pitkiä juttumalleja ja tekemällä erikoisraportteja esimerkiksi tarkka-ampuja Simo Häyhästä, Putous-voittaja Joonas Nordmanista sekä vapaaottelija Makwan Amirkhanista.
Pitkien juttujen lisäksi olemme kehittäneet muun muassa data- ja mobiilijournalismin sekä reaaliaikaisen uutisoinnin keinoja. Liveseurannat ovat osoittautuneet käyttäjille käteviksi tavoiksi seurata pitkään jatkuvaa uutistapahtumaa oli kyse F1-kisasta tai presidentti Putinin puheesta.
Sosiaalisen median kanavat ovat viimeistään tämän vuoden aikana nousseet tiedotusvälineiden rinnalle kilpailemaan kuluttajien ajankäytöstä. Erityisesti Facebookin merkitys palvelun kävijäliikenteen kannalta on iso. Somessa ei tunneta hiljaista uutispäivää: aina on käynnissä isoja ja pieniä puheenaiheita, jotka kiinnostavat käyttäjiä.
MTV Uutisten suosituimmaksi Facebook-päivitykseksi nousi kreikkalaisnaisen protesti kesken Kymmenen uutisten suoran lähetyksen.
***
Somen nousu vaikuttaa myös sisällön tekemiseen, koska aiheet jalostetaan entistä useampaan julkaisualustaan.
Kun globaali uutistarjonta kasvaa, median rooli on kertoa mitä maailmalla tapahtuu mahdollisimman reaaliaikaisesti ja luotettavasti sekä taustoittaa ja analysoida tapahtunutta.
Samaan aikaan digitaalinen sukupolvi siirtyy pois perinteisistä välineistä kohti itse valittuja kulutusajankohtia, -kanavia, -tapoja ja välineitä.
Vaikka sanomalehtiä vielä luetaan ja television uutislähetyksiäkin katsotaan enemmän kuin koskaan, peruskysymys on se, miten säilyä merkityksellisenä välineenä mediamurroksen aikana ja sen jälkeen.
Tähän on oikeastaan yksi vastaus: median pitää tarjota uusia, entistä kokonaisvaltaisempia tapoja välittää uutis-, urheilu- ja viihdetapahtumia sekä tarjota käyttäjille läheisiä ja kiinnostavia puheenaiheita.
Perinteinen kirjoitettu artikkeli on tästä vain yksi malli. Digitaalinen transformaatio vie mediaa kohti liikkuvaa kuvaa ja elämyksellisiä 360-toteutuksia.
Tästä on jo saatu esimakua, kun NY Times teki Pariisin iskujen muistotilaisuudesta 360-toteutuksen, jonka avulla annettiin paikallaolon mahdollisuus globaalille yleisölle. Myös viihdeohjelmista, urheilutapahtumista ja konserteista on jo nähty näyttäviä uuden kamerateknologian mahdollistamia esityksiä.
Digitaalinen kokemus ei kuitenkaan korvaa livetilannetta, vaikka se mahdollistaisi yleisön virtuaalisen paikallaolon isossa uutistapahtumassa tai konsertissa. Median mahdollisuus on välittää tietoa ja elämyksiä mahdollisimman reaaliaikaisesti, koska harva jaksaa katsoa esimerkiksi urheilukisaa nauhoitettuna.
***
Relevanttina ei voi pysyä, jos toimintaa supistetaan loputtomasti. Joskus pakko synnyttää luovuutta, mutta digitaalisessa maailmassa teknologiat ovat niin keskeisessä asemassa, että ilman resursseja ja investointeja ei synny tuloksia.
Ajankohtaisuus on myös rohkeutta uudistua, kokeilla ja epäonnistua. Aina ei synny hittiä, mutta jos ei yritä, ei synny mitään.
– Rakastan luovia hulluja! joulun jälkeen kuollut Motörhead-keulakuva Lemmy Kilmister kertoi MTV:n haastattelussa omista esikuvistaan, jotka jaksoivat uskoa asiaansa vaikeista olosuhteista huolimatta.
Itsestään pysyvyyden brändin luoneen rokkarin poismeno nostatti somemuistelun aallon, johon osallistuivat kotimaiset ja maailman tähdet.
Digitaalisen sukupolven luovat hullut edustavat muutosta ja murrosta, joka jatkuu myös ensi vuonna – valitettavasti tai onneksi, riippuen näkökulmasta.
Kiitos kuluneesta vuodesta ja hyvää uutta vuotta 2016!